בינואר 1968 השתחרר בבריטניה אלבום הופעה שתיעד את הקינקס באולם קלבין בגלסגו. זו הופעה שהתרחשה ב 1 באפריל 1967 ועל מנת לתפוס את גלי ‘קיץ האהבה’ באמריקה הוא שוחרר שם כבר באוגוסט בעטיפה שונה מזו הבריטית. בבריטניה תאריך היציאה נדחה לתחילת 1968 וזאת כדי לא להתנגש ולפגוע במכירות של אלבום האולפן החדש שלהם something else. בארה”ב אגב, האלבום החדש שוחרר בינואר 1968. בקיצור פליפ פלופ בין 2 האלבומים בבריטניה וארה”ב. אלבום ההופעה נפתח בסערת רגשות וצווחות אדירות של הקהל ולרגע חשבתי שנקלעתי להופעה של הביטלס בשיא הביטלמאניה. אני מניח שזעקות הקהל הוגברו והוקצנו על מנת לייחס לקינקס הצלחה לא פחותה מזו של הארבעה מליברפול שבשלב זה חדלו מלהופיע. באופן כללי ההרגשה היא של מוצר שנתפר כלאחר יד ולא הדגיש את היכולות המוסיקליות של הקינקס. אם אפשר למצוא נחמה, היא נמצאת בקטעים הבועטים שמוביל דייב. חוץ מהסאונד הלא מחמיא, בגרסאות הראשונות הלייבל בצדו הראשון של התקליט ציין שהשיר הראשון הוא all day and all of the night במקום השיר till the end of the day. זו כמובן טעות. החובבנות הזו עלתה לאלבום בכישלון חרוץ בשני צדי האוקיינוס, והבהירה לכולם איך לא עושים אלבום הופעה. ה’מי’ אימצו את הלקחים הללו וב 1970 הראו לעולם שאלבום הופעה יכול להיות מענג מאין כמוהו.

ב 1968, ריי דיוויס הוא ג’נטלמן עסוק מאוד ואם הייתי צריך לנחש, אלבום ההופעה הגרוע של הקינקס נועד לקנות זמן עבורו על מנת שיתקדם עם תכניותיו. למעשה הוא עבד סימולטנית על שני תוצרים עיקריים שהוא רצה לשחרר. האחד – אלבום סולו והשני אלבום עם הקינקס וזאת בלי לכלול עוד כמה רעיונות שהיו לו כמו מחזה או פרויקט שלם שיושפע מ under milk wood של דילן תומס. לבסוף יתמזגו כל הרעיונות והפרויקטים אל האלבום הבא של הקינקס. בינואר הקינקס נכנסים לאולפן כדי להקליט את הסינגל הבא Wonderboy ומה אומר לכם. יש בו הכל ואין בו כלום. אני שומע את הצ’מבלו, אני שומע את התאטרליות, אבל משהו בו עובר לידי. השמועות גרסו שג’ון לנון חיבב מאוד את השיר. ריי סיפר ש’מישהו ראה את לנון במועדון וביקש מהדי ג’יי לנגן אותו בלופים’. גם אואזיס כנראה חיבבו אותו מאוד כי הפזמון I see you and you see me עשה את דרכו בצורה זו או אחרת אל she’s electric שלהם מ’מורניג גלורי’ הנהדר. שום דבר לא עזר לסינגל להיות להיט. למרות שלא נחסך דבר בשיווקו, הסינגל למעשה מכר כעשירית ממה שמכר Autumn Almanac ויצא מהמצעדים כעבור שבוע. הביסייד Polly לעומת צדו הראשון של הסינגל, מעניין הרבה יותר. זו הסנונית הראשונה של ריי מתוך פרויקט דילן תומס שלו, רעיון שלבסוף יתמזג אל האלבום הבא. תומס במחזה האחרון שלו under milk wood (‘בצל חורש חלב’ בעברית) המציא כפר וולשי דמיוני בשם לארגיב. המחזה תיאר יום שלם בלארגיב שמחולק לפי קולות שונים עם דמויות בדיוניות כשלכל אחת יש את הסיפור והמחשבות שלה. הכל תואר בלשון חדה, מליצית ומוקצנת ואפשר רק לדמיין את ההשפעה הענקית של תומס על כתיבתו של ריי דייוויס שאולי בסתר ליבו רצה להיות דילן תומס הבא. בוב דילן אגב היה עוד מעריץ נלהב, שהחליף את שם משפחתו בשמו הפרטי של תומס. פולי גארתר (‘ביריות’) היא אחת הדמויות במחזה, ולה החליט ריי להקדיש את השיר הראשון שכתב במסגרת הפרויקט. ריי מתאר אותה כפי שכתב עליה תומס, רק מהזווית המליצית הייחודית שלו. היא מתוארת בשיר כתזזיתית, חסרת משמעת וחובבת גברים. הסינגל Wonderboy ראה אור בבריטניה ב 5 באפריל 1968 וכחודש לאחר מכן בארה”ב. הדבר הבא ששחררו הקינקס היה סינגל נוסף שהכיל שיר שהוקלט במאי בשם Days. הוא אצר בו גם את הנוסטלגיה וגם את התסכול המוכרים מבית היוצר של ריי אבל גם משהו מובהק מהשפה של דילן תומס. כישלון הסינגל ‘וונדרבויי’ תרם לכך שראשית המחזה בהשראתו של תומס נגנז ושנית על מנת לא לקחת הימור במצעדים, הוצמד לסינגל החדש בצדו השני שיר שהוא חזרה למקורות של הקינקס. זה שיר סוחף בשם She’s Got Everything שהוקלט שנתיים קודם לכן. Days הוא שיר נפלא ומפוספס לטעמי. יש בו מילים נהדרות ולחן מופלא, אבל ביצוע והפקה חסרי חיים. השיר הזה ראוי להרבה יותר והזמרת קריסטי מקול ידעה לתת לו את הטיפול הראוי ב 1989 בעזרת ביצוע ווקאלי נהדר.
ריי עצמו ביצע את השיר עבור האלבום See My Friends שיצא ב 2010 והכיל דואטים שלו עם אמנים שונים לשיריו. האלבום מכיל ביצוע מופלא ל Days שמוזג יחד עם This Time Tomorrow שכשנגיע אליו אומר שגם הוא מעט מפוספס הפקתית. את המאשאפ הזה הוא ביצע יחד עם ההרכב הנהדר Mumford & Sons ויחד הם רקחו ביצוע משובב נפש. ככה השיר אמור היה להישמע. מרגש, נוגע ללב ועם קליימקס אדיר.
הסינגל יצא ב 28 ביוני 1968 והגיע למקום ה 14. שיפור עצום לעומת הסינגל הקודם.בשלב הזה לקינקס היו 15 שירים מוכנים כולל הסינגלים האחרונים שיצאו. מסיבה לא מובנת, אולי בעקבות המשא ומתן המוצלח שהוביל בשמם אלן קליין לשיפור תנאיהם בחברת ‘רפריס’ (שייסד פרנק סינטרה) הם שולחים אותם אליהם להוצאה תחת אלבום בשם Four More Respected Gentlemen. השם הזה כמובן מזכיר את השיר הסאטירי well respected man מה שרמז על המשך העיסוק בחברה האנגלית בצורה סאטירית וסרקסטית באלבום. חברת ‘רפריס’ מצידה, הטביעה רק 11 מהשירים על גרסת תקליט מוקדמת משיקולים של חוסר מקום והשאירה בחוץ את ארבע השירים האחרונים Autumn Almanac, Did You See His Name, There Is No Life Without Love ו Susannah’s Still Alive. כעת האלבום האמריקאי בגרסת 11 השירים, נפתח בצורה תמוהה עם השיר הישן She’s Got Everything, מכיל שישה שירים שיגיעו לתצורת האלבום הסופית ‘ווילג’ גרין’, את Days, ‘פולי’ ועוד 2 שירים שלא נכנסו לבסוף לאלבום הסופי. מבולבלים? גם אני. בתחילת אוגוסט הלהקה נכנסה שוב לאולפן והקליטה את השיר The Village Green Preservation Society. יחד אתו ועם Days איגדה הלהקה 12 שירים בהרכב מאוד דומה לאלבום הסופי רק בסדר שונה, שנשלחו לחברת ‘פאיי’ הבריטית להוצאה כאלבום בבריטניה ב 27 בספטמבר. לסיכום. יש לנו כרגע 2 אלבומים נפרדים לגמרי עבור בריטניה ועבור ארה”ב. האחד האמריקאי Four More Respected Gentlemen עם 11 שירים ונראה יותר כמו אסופה של שירים שהיו לקינקס באותה התקופה והשני עם 12 שירים רובם חדשים בקו קוהרנטי יותר. כשמתקרב מועד ההוצאה, ריי מרגיש שהרעיון של הנוסטלגיה הכפרית כפי שברא דילן תומס לא מצליח לעבור באלבום הבריטי בתצורתו הנוכחית. הוא ניגש לחברת ‘פאיי’ ומתעקש להמיר את התוצר הסופי באלבום כפול כשהוא מתחייב לספק עוד 8 שירים כך שבסך הכל האלבום הסופי יכיל 20 שירים. לאור המכירות של האלבומים האחרונים שלהם, ריי מבין שהקהל לא ירכוש אלבום של הקינקס במחיר כפול ומבקש מחברת התקליטים לתמחר אותו במחיר של אלבום יחיד. החברה מסכימה לכל התנאים להוציא את תנאי התמחור. זה נשמע להם חצוף ועז מצח מאין כמוהו. הפשרה שהושגה בסופו של דבר היא תוספת של עוד 3 שירים לאלבום. ריי והקינקס ניגשים לעבודה ומספקים את שלושת השירים הנותרים.

מועד שחרור האלבום מן הסתם נדחה לנובמבר. בינתיים, בחברת ‘רפריס’ לוטשים עיניים לגרסת האלבום החדשה הבריטית עם 15 השירים. הם רוצים גם. ריי לא היה מרוצה מההחלטה שלהם בלשון המעטה, הוא רצה שהם ישחררו את Four More Respected Gentlemen, אבל זה כבר לא היה בידיו. כך יצא ששנת 1968 שהתחילה בהמון שאיפות ותכניות מצדו של ריי הסתיימה בתוצאה אחידה אחת. האלבום הקונספטואלי הנהדר The Kinks are the village green preservation society. התאריך הנבחר להוצאתו בבריטניה היה 22 בנובמבר 1968. תאריך נוראי להוצאה של אלבום שאתה מעוניין בהצלחתו. תאריך ההוצאה של האלבום הלבן הכפול, הנפלא והמצופה של הביטלס. בפוסט הבא אצלול לנבכי האלבום השישי האגדי של הקינקס.