בשבוע שעבר פרסמנו את החלק הראשון של בחינת הפופולריות של הביטלס על ידי האתר http://chartmasters.org.
בפוסט ההוא דיברנו על מכירות אלבומים פיזיים. היום הגענו לפורמט ההורדות הדיגיטליות (החוקיות כמובן) והסטרימינג והאמת, הופתעתי מאוד מהנתונים.
מכיון שעומס הנתונים הוא גדול נחלק את הפוסטים לעוד חלק שיפורסם בשבוע הבא ויכלול את האלבומים האמריקאיים ואת האוספים וחלוקתם לפי אלבומי אולפן. כן, זה נהיה מסובך כמו שזה נשמע 🙂
תרגמתי את המאמר כפי שהוא. יש לזכור שהוא לא נכתב על ידי מעריצי ביטלס אלא על ידי אתר שלקח על עצמו לבדוק את הפופולריות של אמנים שונים דרך יצירת יחס הגיוני שמכיל את כל הפורמטים המוסיקליים הקיימים.
מקווה שתהנו.
מכירות שירים בודדים דיגיטליים
משנת 2004 ועד לשנת 2007, שוק הורדות השירים הבודדים הדיגיטליים גדל בקצב אדיר. בשנת 2008 הוא כבר היה עצום, וקרא תיגר באופן רציני על מכירות תקליטים כמוצר המרכזי בו הקונים בוחרים. במשך כל השנים הללו הביטלס היו בין המעטים שלא נכנסו לשוק.
אחרי שנים של משא ומתן על גודל התמלוגים, בנוסף לצורך שהתעורר בסופו של דבר להימצאות שלהם ב-iTunes בעקבות הגדילה בכמות האנשים שמעדיפים לצרוך מוסיקה בפורמט דגיטלי לעומת אנשים הצורכים מדיה פיזית, הקטלוג שלהם שוחרר לבסוף בפורמט הדיגיטלי בנובמבר 2010. בשבוע הראשון הם מכרו 2 מליון שירים בודדים ו-450 אלף אלבומים. הנתון המרשים הזה פורסם בעיתונות העולמית באופן מודגש. מה שקרה לאחר מכן פחות עניין את האנשים.
כמובן שהמכירות לא נעלמו לאחר שבוע, אבל הם היו פחות מופלאות ממה שהייתם מצפים אולי מארבעת המופלאים. בארצות הברית, אחרי מכירה של 3 מליון שירים עד סוף 2010, השנה המלאה הראשונה שלהם בפורמט הסתיימה עם מכירות של 4.7 מליון רכישות. כשההייפ עבר והשוק עבר סוג של נפילה החל מ-2013, המכירות שלהם בין 2012 ל-2016 בארצות הברית צנחו מ-3.5 מליון ל-3.3 מליון, 2.9 מליון, 2.5 מליון ולבסוף 1.9 מליון. זה עדיין הצטבר ל-22 מליון יחידות עד היום.
גם מחוץ לארה”ב המכירות היו בסדר, גם אם לא כמו בארצות הברית. לאחרונה הלהקה חצתה את קו 2 מליון השירים בפורמט הדיגיטלי באנגליה ומליון השירים בצפון קוריאה עם מכירה עולמית כוללת של 35 מליון שירים.
בואו נפרק את המכירות האלה עכשיו. לתזכורת – לפי קנה המידה של האתר, 10 סינגלים/שירים בודדים דיגיטלים הם שווי ערך לאלבום אחד
Please Please Me (1963) – 360,000 equivalent albums
Love Me Do – 300,000 Do You Want to Know a Secret? – 200,000 Twist and Shout – 800,000 I Saw Her Standing There – 550,000 Remaining Tracks – 550,000
With the Beatles (1963) – 135,000 equivalent albums
All My Loving – 350,000 Remaining Tracks – 550,000
A Hard Day’s Night (1964) – 251,000 equivalent albums
A Hard Day’s Night – 400,000 If I Fell – 200,000 And I Love Her – 225,000 Can’t Buy Me Love – 350,000 I Should Have Known Better – 200,000 Remaining Tracks – 300,000
Beatles for Sale (1964) – 113,000 equivalent albums
I’ll Follow the Sun – 200,000 Eight Days a Week – 200,000 Remaining Tracks – 350,000
עם פחות מ-6 מליון מכירות של שירים בודדים מאלבומים אלה, הביצוע שלהם יחסית חלש, כשאף שיר לא מגיע למליון מכירות.
Help! (1965) – 409,000 equivalent albums
Help! – 525,000 Ticket to Ride – 300,000 You’ve Got to Hide Your Love Away – 300,000 Yesterday – 1,100,000 Remaining Tracks – 500,000
Rubber Soul (1965) – 360,000 equivalent albums
Nowhere Man – 175,000 Michelle – 175,000 Drive My Car – 175,000 Norwegian Wood (This Bird Has Flown) – 325,000 In My Life – 1,000,000 Remaining Tracks – 550,000
Revolver (1966) – 304,000 equivalent albums
Taxman – 150,000 Good Day Sunshine – 150,000 Eleanor Rigby – 600,000 Yellow Submarine – 300,000 Got to Get You into My Life – 175,000 Remaining Tracks – 650,000
בואו נעשה צדק עם התקופה הזו. האלבומים המוקדמים של הביטלס נחשבים לרוב כחמודים. סרג’נט פפר/הלבן הכפול/אבי רואד מדורגים ככמה מהאלבומים הטובים של כל הזמנים והם גם מוכרים המון. אנחנו נוטים לשכוח את השנתיים שהתרחשו בין שניהם. השנים הללו היו משמעותיות מאוד ללהקה. במהלכם הם עברו משירים חמודים וקליטים לשירים מורכבים יותר אבל גם כאלה שזוכרים יותר. במובן הזה, Yesterday משמש כגשר בין השנים המוקדמות לשנים המאוחרות. מה יותר טבעי מלגלות שהוא השיר הראשון, אם מסתכלים בצורה כרונולוגית, שמוכר מליון עותקים. כל אחד משלושת האלבומים האלה מניבים יותר משני מליון מכירות שירים.
Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band – 300,000 Lucy in the Sky with Diamonds – 400,000 A Day in the Life – 450,000 When I’m Sixty-Four – 225,000 With a Little Help from My Friends – 550,000 Remaining Tracks – 600,000
Magical Mystery Tour (1967) – 386,000 equivalent albums
Hello, Goodbye – 300,000 Penny Lane – 375,000 Strawberry Fields Forever – 450,000 I Am the Walrus – 400,000 Magical Mystery Tour – 150,000 All You Need Is Love – 550,000 Remaining Tracks – 350,000
The Beatles (White Album) (1968) – 664,000 equivalent albums
Back in the U.S.S.R. – 325,000 Ob-La-Di, Ob-La-Da – 450,000 While My Guitar Gently Weeps – 600,000 Revolution – 350,000 Blackbird – 700,000 Dear Prudence – 250,000 Rocky Raccoon – 200,000 Helter Skelter – 150,000 Remaining Tracks – 1,400,000
Yellow Submarine (1969) – 68,000 equivalent albums
Hey Bulldog – 175,000 Remaining Tracks – 275,000
ניתן היה לצפות לניסים ונפלאות מהביצועים של שירי האלבום “סרג’נט פפר”. רשימת הקטעים שבו היא מרשימה ללא ספק, אבל הוא חסר להיטים שיעמדו בראשו, וכך הוא מייצר מכירות ממוצעות למדיי יחסית ללהקה. כאלבום כפול שמכיל שירים ידועים רבים, הלבן הכפול מצליח למכור למעלה מ-4 מליון שירים, למרות שאף שיר לא עובר את 700 אלף המכירות. זה מדגיש עד כמה התקופה הזו היתה תקופה של אלבומים ולא של שירים בודדים.
Come Together – 1,100,000 Something – 325,000 Here Comes the Sun – 1,700,000 Oh! Darling – 200,000 Golden Slumbers – 150,000 Remaining Tracks – 1,400,000
Let It Be (1970) – 510,000 equivalent albums
Let It Be – 2,000,000 The Long and Winding Road – 325,000 Get Back – 225,000 Across The Universe – 200,000 Remaining Tracks – 650,000
Orphan – 615,000 equivalent albums
I Want to Hold Your Hand – 400,000 From Me to You – 175,000 She Loves You – 275,000 I Feel Fine – 200,000 We Can Work It Out – 200,000 Day Tripper – 175,000 Paperback Writer – 150,000 Lady Madonna – 150,000 Hey Jude – 1,650,000 The Ballad of John and Yoko – 150,000 Don’t Let Me Down – 125,000 Remaining Tracks – 450,000
רק 6 שירים של הביטלס עברו את קו מליון המכירות בהורדות דיגיטליות, מספר נמוך, גם אם הם מוכרים בסך הכל מספר יפה. שניים מהם נמצאים ב”אבי רואד”.
I want to hold your hands ו-She loves you, שמכרו כמויות רבות בימי הסינגלים הפיזיים (הרבה מזה כיון שלא נכללו באף אלבום אולפן) חוו ירידה חדה בפופולריות. השיר היחיד שמכר יותר מהם בסינגלים הפיזיים, Hey Jude, עדיין נמצא בפסגה, עם מכירות של 1,65 מליון הורדות.
השיר הבודד של הלהקה שמכר הכי הרבה הוא Let it be, שהגיע ל-2 מליון מכירות דיגיטליות.
מכירות בסטרימינג
לביטלס יש יחסים יחודיים עם כל פורמט. הפורמט האחרון, שהחל למעלה מ-40 שנה אחרי שהתפרקו, גרר אסטרטגיה מיוחדת גם כן. הקטלוג שוב לא יצא מיד, כפי שעשו הביטלס קודם לכן בפלטפורמת ההורדות הדיגיטליות, והם הגיעו לסטרימינג רק בחג המולד 2015.
‘Beatles are on Spotify! שווק כחדשות חמות. התוצאות היו יחסית חזקות עם מיליארד הזרמות עד ה-30 ביוני 2016 ו-2 מיליארד הזרמות עד 20 בדצמבר 2016. כיוון שההגעה שלהם לפלטפורמה שווקה באדיקות עם המותג ספוטיפיי, הביצועים שלהם שם היו הטובים ביותר והיוו חלק גדול מההשמעות. מתוך 2 מיליארד ההשמעות 63.5% היו בספוטיפיי. מסיבה זו נשתמש במספרים האלה בחלוקה שנעשה בהמשך לגבי הזרמות.
נעקוב אחר סטרימינג של כל השירים והאלבומים שלהם ונהפוך אותם לשווי הערך במכירת אלבומים. להזכירכם, ביחס ההמרה שאנו עושים, 1500 הזרמות יחשבו אלבום אחד. זוהי כיום הנורמה במודל העסקי החדש של התעשייה.
לפני שנבדוק את הלהיטים הגדולים, הדבר המדהים הראשון מבחינת נתוני שלושת האלבומים של הלהקה היא העקביות. כל אחד מהשירים שבאלבומים אלה נוגן לפחות מליון פעמים, נתון מרשים מאוד במיוחד לאור העובדה שמדובר על 14 חודשים בלבד.
עדיין, בחינה כוללת מראה הובלה של 3 ל-1 לPlease Please Me על פני With The Beatles. סטרימינג לא משנה את העובדה שלהיטים גדולים דוחפים את האלבום. Love Me Do ו-Twist And Shout עוברים את מחסום 30 מליון ההשמעות בעוד ששירים כמו Please Mister Postman או Roll Over Beethoven מגיעים לפחות מעשירית מזה.
גם כאן נמשך המצב בו כל שיר נוגן יותר ממליון פעמים. Beatles for sale חסר להיטים כשרק Eight Days a Week מגיע ל15 מליון השמעות. Help! חזק בהרבה עם 26 מליון השמעות, Ticket to ride עם 18 מליון השמעות וYesterday עם 43 מליון השמעות.
בכל אחד משני האלבומים האלה יש 2 שירים שהושמעו 20 מליון ומעלה פעמים. זה פחות או יותר זהה או אולי אפילו נמוך קצת מחמשת האלבומים הקודמים.
אבל יש הבדל אחד משמעותי. בעוד שבאלבומים הקודמים כל שיר הושמע לפחות מליון פעמים, כל שיר באלבומים האלה הושמע לפחות 2.2 מליון פעמים.
שוב, להיטים מוכרים יותר אלבומים ולכן כאלבומים הם מוכרים פחות מHelp! ומ-Please Please Me
המעבר לאלבומים כאלבומים מורגש כאן. כמעט כל שיר מתוך “סרג’נט פפר” הושמע יותר מ-4 מליון פעמים, אבל אף להיט לא עבר את 16 מליון ההשמעות כך שהיחס בין להיט לשיר רגיל הוא 4 ל-1, לעומת, נגיד, Please Please Me, שם היחס היה 25 ל-1.
באופן מפתיע, למרות שצריך לשים דגש על כמות ההשמעה של השירים הבודדים, הסכום הכולל של הקלסיקה מ-1967 הוא יחסית חלש. במכירות יחסיות של 95 אלף אלבומים, אפילו Magical Mystery Tour עוקף אותו, בין היתר. Aftermath של הרולינג סטונס מ-1966, שיש שיאמרו שהיום הוא אייקוני כמעט כמו “סרג’נט פפר”, הגיע בדצמבר 2016 לשווה ערך של מכירת 261 אלף אלבומים. כמובן שניתן לטעון כי הביטלס הגיעו מאוחר לפלטפורמה, אבל יחסית לפופולריות של הביטלס ולכמות שהושמעו בשנה בה נכחו בפלטפורמה, ניתן היה לצפות לתוצאות טובות יותר.
עד לטבלה הזו, האלבום הכי חזק של הביטלס בפורמט הסטרימינג היה Help! עם שווה ערך של 125 אלף מכירות תקליטים. הלבן הכפול עובר אותו עם שווה ערך של 178 אלף מכירות אלבומים.
אם שוב יש קושי בתחום הלהיטים, אין ספק שרשימה של 30 שירים עוזרת. יש לציין שהשירים של הביטלס הם יחסית קצרים, בסביבות ה-3 דקות לשיר בממוצע. אם תתחילו לנגן את הלבן הכפול ובמקביל תנגנו פעמיים את Wish You Were Here של פינק פלויד, לאחר פרק זמן זהה פחות או יותר הוספתם 30 השמעות חדשות לביטלס, אבל רק 10 השמעות חדשות לפינק פלויד. כשבוחנים את האלבומים רק על פי מספר הסטרימינג יש לביטלס יתרון בנקודה הזו.
כפי שבימי האלבומים ההוצאה החלשה ביותר שלהם היתה Yellow Submarine, כך זה גם כשאנחנו מגיעים לסטרימינג. השיר המצליח ביותר באלבום הושמע מעל 3 מליון פעמים ולעומת זאת כמעט חצי מקטעי האלבום (החלקים האינסטרומנטליים של ג’ורג’ מרטין) לא מגיעים למליון השמעות. כמובן שהשירים הידועים בו לא מופיעים כי הם כבר קיימים באלבומי אולפן אחרים.
ב”אבי רואד” אי אפשר להתייחס לHer Majesty כיון שהוא אורך פחות מ-30 שניות ולכן לא מפעיל ספירה כשמנוגן. ההשמעות שבכל זאת נספרו מקורן כנראה בחשבונות מיוחדים של משתמשים בהם הספירה כן נספרת.
אבי רואד הוא שובר קופות ומכיל שני להיטים גדולים Come Together ו-Here comes the sun, כשהאחרון הוא השיר הכי מושמע של הביטלס בסטרימינג. יחד הם מגיעים ל115 מליון השמעות בספוטיפיי. שוב קשה להימנע מלהתייחס לאורכי השירים. ששת השירים שקודמים ל-Her Majesty אורכים יחדיו 9 דקות ו-28 שניות – בממוצע 1:34 – מה שמקפיץ את כמות הטרקים באלבום. אבל זה לא חשוב. עם שווה ערך מכירתי של 240 אלף אלבומים, מדובר במכירות מרשימות.
שיר הנושא של Let it be מגיע לשמיעות מכובדות בעצמו, עם למעלה מ-50 מליון האזנות. 3 להיטים נוספים עוברים את 10 מליון ההאזנות. זה מוביל את האלבום לשווה ערך מכירתי של 133 אלף אלבומים, המקום השלישי במכירות על פי סטרימינג.
פה מקובצים כל הסינגלים שלא נכללו באלבומי אולפן או קטעים שהופיעו באנתולוגיה/Love/Live at the BBC. ראינו שבמכירות סינגלים פיזיים, ששת הסינגלים המצליחים ביותר שלהם לא הגיעו מאלבומי אולפן. בלי היתרון של המצאות רק על פורמט הסינגל, כששאר השירים נכללים גם באלבומים מלאים, השירים האלה כבר לא מובילים את רשימת השירים המושמעים ביותר בסטרימינג.
Hey Jude מגיע קרוב ל-45 מליון השמעות עדיין, כשאחריו I want to hold your hand עם 34 מליון השמעות ו-She Loves You עם 21 מליון השמעות. מעניין להבחין שבין השירים שלא הגיעו לאלבומים, הם עדיין מגיעים לתוצאות מכובדות. שלושת השירים הללו מובילים תמיד בכל פורמט מתוך כלל השירים שאינם כלולים באלבומי אולפן. אבל בהשוואה לשירים מאלבומי אולפן, הם מוכרים הרבה פחות בסטרימינג מאשר שמכרו בפורמטים הפיזיים.
זהו להיום. בשבוע הבא נגיע לחלק האחרון שכולל את האלבומים האמריקאים והאוספים וחישוב כללי.
מקווה שנהנתם.