לפני 55 שנים בדיוק, ב 4 בנובמבר 1963, אירוע היסטורי בעולם הביטלס. הביטלס הנרגשים עלו להופיע בפני המלכה האם אליזבת (שהיא אימה של המלכה אליזבת’ השנייה המלכה בפועל, שמולכת על בריטניה עד עכשיו). הביטלס הופיעו במסגרת ה Royal Variety Performance, מופע שנתי שבעבר נקרא ה Royal Command Performance. מופע ראשון שכזה נערך ב 1884 בצו המלכה ויקטוריה. מאז מפעם לפעם נקראו שחקנים נבחרים מהתיאטראות בלונדון על מנת להופיע באירועים דומים. הפעם הראשונה בה נערך המופע כ Royal Variety Performance הייתה ב 1912, כשהמילה Variety באה להצביע על כך שהמופע כולל בו מגוון סוגי אמנים מכל הז’אנרים והפך לאירוע צדקה שעם הזמן החל גם משודר בטלוויזיה, עד לימינו אנו.
עם המלכה האם
קרוליין הולמאן כתבה מאמר יפה על האירוע המכונן הזה ב 1963 לפני שנה, ונראה לי ממש מתאים היום להביא את התרגום שלי למאמר הנפלא שלה בשם: “זוכרים את הערב בו הביטלס ניגנו עבור משפחת המלוכה“.
הנה הוא לפניכם.
קשה לדמיין תקופה שבה הביטלס לא היו מפורסמים בעולם, אבל בנובמבר 1963, הם עדיין היו רק על סיפה של פריצה בינלאומית. הם זכו לפרסום בבריטניה, אך עדיין היו רחוקים מהופעתם האייקונית במופע של אד סאליבן בארצות הברית. ואז הרביעייה הבריטית הוזמנה לנגן ב”מופע המלכותי המגוון” השנתי. אף אחד מהם לא שיער כי לקראת סוף המופע בו ביצעו ארבעה שירים, ג’ון לנון יגיד משפט שיירשם בתולדות ההיסטוריה של הפופ. המלכה אליזבת השנייה, הפטרונית של ארגון הצדקה המלכותי, לא יכלה להשתתף בקונצרט בהיותה בהיריון עם הנסיך אדוארד, אבל במקומה, המלכה האם והנסיכה מרגרט ייצגו את המלוכה.
מלכתחילה היה חשש שרביעיית ה”מופ-טופס” החדשה הזו תנגן עבור משפחת המלוכה. “אנשים דיברו על כך שלביטלס היה מבטא ליברפולי ושהם עומדים להופיע עבור המלכה האם”, סיפר אנתוני דקורטיס, היסטוריון רוקנרול ועורך ותיק של הרולינג סטון. “מערכת המעמדות, שהיא עדיין דבר משמעותי באנגליה, הייתה אז הרבה יותר חשובה. יש את הרעיון של האנגלית שמדבר בה המלך, והביטלס דיברו בניב אחר”. ממש לפני המופע, אחד השדרנים אפילו שאל את הלהקה, “האם אתם הולכים לטשטש חלק מהדיאלקט של ליברפול עבור המופע המלכותי?” פול מקרטני השיב בקנטרנות, “לא, אבל אתה יודע שלא כולנו מדברים כמו ה BBC”. כשנשאל על ידי מראיין אחר, אם הם מתכוונים לדבר בשפה נקייה, לעג גם לנון לשאלה, תחילה באנגלית של המלך ואחר כך בגרסה ליברפולית מוגזמת.
ברור שהלהקה לא תשנה את המבטא שלה עבור אף אחד, אפילו לא עבור המלכה האם. הביטלס היו למעשה המופע השביעי מתוך 19 מכובדים נוספים באותה שנה שכללו את מרלן דיטריך ואת דיקי הנדרסון.
עם מרלן דיטריך שהשתתפה גם היא במופע
לבושים בסימן ההיכר החדש שלהם – החליפות, הרביעייה פתחה את הסט עם From Me To You. מקרטני נראה קצת מודאג או אולי רק נרגש וכמעט ומעד על המיקרופון שלו בדרך להציג את השיר הבא שלהם She Love You, רגע לפני שהאטו את הקצב עם גרסת כיסוי ל Till There Was You מ The Music Man.
הנה הם פותחים עם From Me To You – שימו לב למקרטני המועד ממש בסופו של הקטע:
הקטע השני She Loves You בהצגתו של מקרטני הנרגש מאוד.
מקרטני כבר נרגע ואפילו מתבדח על חשבונה של הזמרת סופי טאקר (יש שחושבים שעל מימדיה) שכלל לא ביצעה את השיר:
מה שקרה לאחר מכן הפך לאגדה.
“עבור הקטע האחרון שלנו, אני רוצה לבקש את עזרתכם”, אומר לנון כשהוא מלקק את שפתיו. “האנשים שבמושבים הזולים יותר, מחאו כפיים, וכל השאר, אם רק תוכלו לשקשק בתכשיטים שלכם”.
הקהל שאג בצחוק ומחא כפיים. בחיוך ומבוכה, לנון הרים אגודל כלפי מעלה, רגע לפני שהציג את Twist and Shout וזעק Yeah, תוך כדי שאנחנו מקבלים הצצה אל המלכה האם, שנראתה כאילו היא נהנית מהבדיחה. דווח כי הנסיכה מרגרט נשענה על כיסאה ומחאה כפיים לפי הקצב.
השמועה גרסה שלנון התכוון לומר דברים קשים קצת יותר כמו “לשקשק את התכשיטים המזויינים שלכם”. יכול להיות שעצבנות מוציאה את המיטב ממנו. “הייתי נרגש ועצבני להפליא, אבל רציתי להגיד משהו, למרוד קצת”, הודה מאוחר יותר. “זה היה הכי טוב שיכולתי לעשות”.
ההופעה –וההערה האייקונית של לנון, זכו לביקורות נלהבות בבריטניה, ונתנו להרכב את החשיפה הראשונית בעיתונות האמריקנית, כשהמגזין Time הזכיר אותם ב 15 בנובמבר, תחת הכותרת “זמרים: הטירוף החדש”.
רק כמה ימים לאחר מכן, ב 22 בנובמבר [יום ההתנקשות בקנדי] קיבלה הביטלמאניה התייחסות טלוויזיונית ראשונה בארה”ב, עם קטע של חמש דקות בחדשות CBS שמראה צילומים מהופעה שלהם בבורנמות’ שבאנגליה וראיון.
“למרות שמוסיקולוגים אומרים שזה לא שונה מכל רוקנרול אחר, חוץ מאשר אולי חזק יותר, הסגנון הזה נשא את הביטלס לראש הערימה. למעשה הם פגשו את המלוכה, והמלוכה העריכה והתרשמה” – כך הכריז אלכסנדר קנדריק במהלך הקטע.
ואכן, המלכה האם דיווחה כי אהבה את המופע המלכותי. “זה אחת ההופעות הכי טובות שראיתי“, היא אומרת. “הביטלס הם הכי מסקרנים“.
1963 מייצגת נקודת מפנה לא רק עבור הביטלס, אלא גם עבור התרבות הבריטית. באותה העת דיבר ג’ורג’ הריסון בחביבות על המופע המלכותי. “זה היה נהדר, זה היה טוב מאוד“, הוא אמר. “הקהל היה הרבה יותר טוב ממה שציפינו”. ההרגשה הייתה כנראה הדדית. באוקטובר 1965 הפכה המלכה את כל ארבעת הגברברים ל “חברי הכבוד במסדר האימפריה הבריטית”, פרס שניתן עבור הצלחתם הבינלאומית, ועבור תרומתם לאמנויות הבריטיות. המהפכה החברתית והתרבותית של שנות השישים הייתה ללא ספק בעיצומה. רק כמה שנים לאחר מכן, הערות עדינות מהבמה פינו את מקומן למחאות מחודדות.
בנובמבר 1969 החזיר לנון את תואר הכבוד שלו בנימה קצרה ומעוררת מחלוקת: “הוד מלכותך, אני מחזיר את ה MBE שלי כמחאה על מעורבותה של בריטניה בעסקי ניגריה-ביאפרה, ונגד תמיכתנו באמריקה בווייטנאם וכמחאה על כך שהסינגל Cold Turkey יורד במצעדים, באהבה ג’ון לנון מתיק (John Lennon of Bag)”
שערי ארמון בקינגהאם ב 1965 כשהביטלס קיבלו את תארי ה MBE
למרות שהוזמנו לחזור ולנגן שוב בברויאל וראייטי שואו, הביטלס מעולם לא חזרו. התזוזה אצל הנוער של 1963 הפכה למרד גלוי. “ככל ששנות ה 60 התקדמו, המרד הזה הפך להיות גורם יותר משמעותי במה שהיה הרוקנרול”, אומר דקוריטיס. “ההכרה של משפחת המלוכה בך, לא תעשה לך שום דבר טוב, זה בהחלט לא היה מגניב”.
הביקורת של הביטלס על המלוכה הפכה מפורשת באלבום Abbey Road משנת 1969 המסתיים בשיר של מקרטני Her Majesty. הקטע הנסתר מכיל את השורה “הוד מלכותה היא בחורה נחמדה למדי, אבל אין לה הרבה מה לומר”. אפילו זה נראה עדין בהשוואה לעוינות הפתוחה שעוד מתעדת להגיע מלהקות כמו “הסקס פיסטולס”, שהשוו בגלוי את המלכה ל”משטר פאשיסטי”.
הפאנק רוק שבבריטניה היתה תנועה פוליטית ממש כמו שהיתה תנועה מוסיקלית, והיא התנגשה בעולמה המוזהב של אליזבת ומשפחתה. “בחברה עם הרבה אנשים שנאבקים קשה מאוד, הרעיון להרים את הכובע שלך עבור המלכה, בוודאי בזמן שהסקס פיסטולס היו אז בסביבה – זה לא היה שום דבר שמישהו היה מעוניין לעשות”, אומר דקוריטיס. בימים אלה, רוב הרוקרים האייקונים התרככו לרעיון של המלכה אליזבת השנייה, ורק מעטים נרתעים מהרעיון של קבלת כבוד ממשפחת המלוכה כמו שעשה למשל דיוויד בואי בשנת 2000. (הוא סרב לקבל תואר אבירות מהמלכה בתואנה ש “הוא מאוד מוחמא אבל אין לו מושג עבור מה זה..”, ו ” לא עבור זה עבדתי כל החיים”).
“השאר חושבים על המורשת שלהם, ואיך זה ייצג אותם בעתיד. ברור שתואר כזה שם אותך בקטגוריה אחרת”. אומר דקוריטיס. קשה לדעת מה היה ג’ון לנון חושב על משפחת המלוכה אילו חי לראות אותה כיום. אבל היום, אגדת הרוקנרול של הביטלס הוא אחד מסימני ההיכר של אנגליה – כמעט כמו המלכה עצמה. פול מקרטני הוא עכשיו סר – הוא הוכתר ב 11 במרץ 1997.
ובאשר לקטע החצוף שלו, Her Majesty ?
מקרטני ניגן אותו בגן של ארמון בקינגהאם עבור המלכה כחלק מחגיגות היובל שלה בשנת 2002: רק כמחווה, לא כהתגרות.
בשנת 2012, אמר מקרטני למראיין כי המלכה תיזכר במורשתה כשולטת בבריטניה בזמן המהפכות של שנות השישים. “זה אחד הדברים בעבורו ייזכר שלטונה. למלכה אליזבת הראשונה, אנחנו זוכרים את ראלי, ולמלכה אליזבת השנייה אלו יהיו הביטלס”, אמר מקרטני ל”טלגרף”. “היא מלכת הרוקנרול.”