top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

Wait

בוקר מצוין. לפני שבוע התפרסם פרק הפודקאסט על השיר Wait בסדרת ‘השירים הזנוחים של הביטלס’, והיום הפוסט הכתוב על השיר הנהדר הזה. אם עדיין לא האזנתם לפרק הפודקאסט, תוכלו לעשות זאת כאן. האזנה וקריאה נעימים!

אין ספק שהאלבום ‘ראבר סול’ הוא אלבום בו הביטלס לקחו קפיצה אחת שלמה קדימה. זה קרה להם אחת בכמה אלבומים במחצית הראשונה של שנות השישים. ‘פליז פליז מי‘ הביא את המבורג והביטלס ה’חיים’ לתקליט ואלבומם השני לקח והרחיב את התופעה וייצר את הביטלמניה בבריטניה ובאירופה. אלבומם השלישי הפך אותם ללהקה מהוקצעת עם שירים מקוריים שיש לה את הקול שלה ושלהב את ההמונים. ביטלס פור סייל הביא את דילן, המלנכוליות והרוקבילי. ראבר סול לקח את כל מה שהם עשו עד כה והקפיץ רמה. הקטע Wait שזיגזג בין האלבום Help ל’ראבר סול’ חשף בו שיטת כתיבה חדשה וצורה מעניינת להביע ולתאר מערכת יחסים בין שני בני זוג שונים במהותם. השיטה של חיבור בין שני שירים של לנון ומקרטני לכדי שיר אחד לא הייתה נפוצה בקטלוג של הביטלס. כשהם כן עשו את זה, התוצאה היתה מופתית. מקרטני אגב, השתמש בקריירת הסולו שלו לא מעט בשיטת החיבור בין שני קטעים שאין בניהם קשר. לעיתים זה יצר קטעים מופתיים ולעיתים לא. ב Wait אפשר לשמוע את ניצני השיטה שתחזור עליה באופן מודגש הרבה יותר ב We Can Work It Out שיצא בהמשך השנה. שיאה של השיטה יהיה ב’יום בחיים‘ מתוך סרג’נט פפר שם הציג כל אחד מהם את הגישה שלו ליום שכזה ובמחרוזת בצדו השני של האלבום ‘אבי רואד‘ זו כבר סוויטה של חיבורים. ב Wait אפשר למצוא גם כן שינוי שכזה בין הגישות של לנון ומקרטני. בהנחה שג’ון כתב את הבתים/פזמון כי הוא זה ששר אותם ופול את המידל אייט, אפשר להבין שמתרחש בשיר מעין דו שיח בין בני זוג. את הדמות קרת הרוח והמחושבת מייצג ג’ון המצווה בבתים: “אם הלב שלך נשבר, אל תחכי תדחי אותי“. בת הזוג הרגישה והרכה שמיוצגת על ידי פול עונה במידל אייט: “הייתי טובה כמה שיכולתי ואני סומכת עליך שתחכה לי“. מהרגע הראשון בסרט המתח הקטן הזה, הכל נפיץ. השיר מתחיל עם ‘התפרצות’ השירה המצווה של לנון, וכשמגיע המידל אייט, הגיטרות מייצרות דרמה על משקל כינורות בסרט מתח. רינגו גם הוא לא התבטל בסרט הזה. הוא יצר ‘מילוי’ או ‘פיל’ תופים שהוסיף גם הוא לדרמה. ג’ורג’ מצידו מבליח מדי פעם עם אפקט ה’פדאל’ שלו בגיטרה ומגניב צלילי אימה זעירים. מדובר בצליל המהדהד של הגיטרה שבא ונעלם לאורך השיר ומקורו בפדל רגל ששולט על הווליום. הפדל מחובר לגיטרה וכשלוחצים עליו הוא מנמיך ומגביה את הווליום של הגיטרה ואז אפשר לייצר מין אפקט שבא והולך וזה יפה ותורם מאוד כאמור לתחושת המתח בשיר.

הסבר קצר והדגמה על הפדאל תוכלו לקבל בסרטון הבא:


האם זהו באמת שיר נכתב והורכב כשני שירים שונים? קשה לדעת במדוייק, במיוחד כשמקרטני סיפר בשנות ה 90 בביוגרפיה Many Years From Now, שהוא כתב את השיר או ככה לפחות הוא חושב כך. “אני חושב שזה השיר שלי. אני לא זוכר יותר מדי שיתוף פעולה עם ג’ון בו, למרות שיכול להיות“. בעצם הוא משאיר את העניין פתוח, אבל הוא ממשיך ומספק עוד פרטים על כתיבת השיר.

בסוף פברואר 1965 הביטלס נחתו באיי הבהאמס לתקופה של כשבועיים כדי לצלם סצנות עבור הסרט השני שלהם Help. הם מתגוררים בבית חוףמפואר בבמלמוראל קלאב ובספר ממשיך פוךל ומספר שהשיר נכתב על החוף. “בכל פעם שהיה לנו רגע חופשי מהצילומים, היינו מבלים בבית החוף הזה”. על פי מקורות שונים, תיעוד של לוחות הזמנים שלהם הצביע שלוחות הזמנים היו צפופים מאוד ולא ממש היה להם זמן לשבת בבית החוף, אבל זה מה שהמשיך וסיפר מקרטני לברי מיילס בספר: באחד הימים הוא נח על החוף, ואז הוא החל לכתוב את Wait.

הביטלס בבהאמאס

באותו היום, נכח שם השחקן הצעיר ברנדון דה ויילד שהיה מעיין ילד פלא אמריקאי. בגיל 11 הוא הוא הועמד לאוסקר עבור שחקן המשנה בסרט Shane שהוא מערבון משנת 1953 שמשחקים בו בין היתר אלן לד וג’ין ארתור. “הוא היה בחור נחמד שהוקסם ממה שעשינו, הוא היה מעין שחקן מחבורת ה Brat Pack, [חבורת ‘מפונקים’ או השחקנים הצעירים שהסתובבו אז באמריקה]. שוחחנו בלי סוף, ונדמה לי שכתבתי את “wait” ממש בפניו והוא התעניין לראות איך זה קורה“. שוב חוסר ודאות ולמרות שג’ון ב 1970 פטר את הכל ב’זה בטח שיר של פול‘, עדיין הוא נשמע לי כמו שני שירים בגישות שונות שמוזגו להם יחדיו.

ברנדון דה ויילד

לביטלס היתה מצוקת שירים בתקופה הזו. מצוקה שנבעה מלוח הזמנים המטורף בו נאלצו לעבוד ולתפקד. המצוקה הזו גרמה להם אמנם לכתוב המון שירים, אבל לא כולם היו ברמה טובה ומתאימה עבור סינגלים ואלבומים. למשל לנון ומקרטני כתבו והקליטו עם הביטלס בתקופת הסשנים לאלבום Help את If You’ve Got Trouble שהיה מיועד להיות השיר של רינגו באלבום, אבל הוא לא היה ברמה מספקת לאלבום של הביטלס.


המצב הזה הביא אותם להקליט קאברים, מגמה שהתחזקה בעיקר באלבום ‘ביטלס פור סייל‘, אבל השאיפה היתה להביא כמה שיותר שירים מקוריים וחדשים. במצב הזה של חוסר בשירים גם התרחיש המוזר הזה קרה: בסשנים הללו ניגש אליהם טכנאי האולפן נורמן סמית’ שכתב גם שירים. וכך הוא סיפר על הסיטואציה המוזרה: “הם התקרבו לסוף ההקלטות של הלפ והיו צריכים שיר נוסף. ג’ורג’ מרטין ואנוכי היינו בחדר הבקרה וחיכינו להם ואז אמרתי: ‘אני יודע שהם כבר שמעו את כל זה קודם אבל יש לי שיר בכיס’. ג’ורג’ אמר: ‘אז בוא תאמר להם’. ג’ורג’ קרא: ‘פול, אתה יכול לבוא לכאן? לנורמן יש שיר עבורכם’. פול הגיע ונראה המום: ‘באמת לנורמל [זו לא טעות ככה הם קראו לנורמן סמית’]’ . הלכנו יחד לאולפן מס’ 3 התיישבתי על הפסנתר וניגנתי אותו. פול אמר:’ וואוו זה ממש טוב אני יכול לשמוע את ג’ון שר אותו’. קראנו לג’ון, הוא האזין ואמר: ‘מעולה! נעשה את זה!“. הפאבלישר דיק ג’יימס ששמע על השיר שהביטלס הולכים להקליט, הציע מיד לנורמן סמית’ ההמום 15 אלף פאונד עבור הזכויות שלו. סמית’ סיפר: “לא יכולתי לדבר מרוב שוק הסתכלתי על ג’ורג’ מרטין והוא הנהן לכיוון התקרה כאילו שהוא אומר: ‘תבקש יותר כסף!!!‘”.

הביטלס עם נורמן סמית’ (במרכז)

יום למחרת, ב 17 ביוני 1965, נורמן הגיע לאולפן ובידיו דמו שהוא הקליט לשיר. ג’ון ופול מגיעים ובידם בשורת איוב. “הבנו הרגע שאין לנו שיר עבור רינגו לאלבום. נקליט שיר לרינגו ואת שלך נעשה בפעם אחרת“. זה לא קרה. השיר שרינגו הקליט יחד עם פול וג’ורג’ היה הקאבר Act Naturally שבוצע במקור על ידי בק אוונס ומכיוון שהיה זה היום האחרון להקלטות האלבום ונדרש עוד שיר כדי לסגור את 14 השירים המקובלים באלבום, הוחליט לעבוד גם על Wait.

טרק הבסיס לשיר הוקלט ב 4 טייקים. ככה זה נשמע פחות או יותר:


על גבי טרק הבסיס הם הקליטו את הקולות הראשיים ולמחרת ייצר לו ג’ורג’ מרטין כמו לשאר שירי האלבום מונו מיקס.



הריסון עם דיק ג’יימס


ב 15 ביוני 1965, באולפן

כשהגיע מרטין לעבוד על מיקס הסטריאו לאלבום הוא ככל הנראה החליט שאין לשיר הזה מקום באלבום ושאולי הוא מקדים את זמנו ושאולי חסר קטע מרומם ורוקי שיגדיל את מכירות האלבום. הכל טוב ויפה אבל הביטלס כבר היו במסע ההופעות האירופאי שלהם ולא יכלו להקליט שיר נוסף. הקטע שנכתב עבור רינגו If you’ve got trouble כאמור לא היה מספיק טוב ושיר נוסף שהקליטו הביטלס לשיר של פול בשם That means a lot לא היה גמור עדיין.


בסשן הקלטות במאי הביטלס הקליטו שני קאברים של לארי ווילייאמס, מושא הערצתם, עבור חברת קפיטול האמריקאית שעשתה באלבומי הביטלס כבשלה. את Bad Boy הם ייעדו עבור האלבום ‘ביטלס 6’ – ו Dizzy Miss Lizzy היה פנוי לשימוש וכך הושלם האלבום Help והכל בא על מקומו בשלום כש Wait הונח בצד לחכות. בסוף ההקלטות ל’ראבר סול’ בנובמבר 1965, מצוקת השירים שוב הרימה את ראשה וכשהיה חסר שוב שיר לסגור את מכסת השירים עבור האלבום הם חזרו אל Wait ביום ההקלטות האחרון לאלבום ב 11 בנובמבר. לאחר עבודה על Girl של לנון, ועל You Won’t See Me של פול הם התפנו להמשך העבודה על Wait שלא כללה יותר מדי. על גבי הטראק שהקליטו עבור האלבום Help באמצע השנה, עיבה והכפיל פול את הקולות שלו וג’ורג’ עיבה והוסיף עוד מאפקט הגיטרה המיוחד שלו.

ההקלטות עבור ‘ראבר סול’

כך הושלם הקשר המיוחד בין שני האלבומים Help ו Rubber Soul, ולחדי העין בניכם, תוכלו לתפוס קשר נוסף בסרט Help בסצנת ה’אינטרמישן’ הנבואית. שם תוכלו לראות את הביטלס נראים כמעט בדיוק כמו בעטיפת האלבום Rubber Soul.


17 צפיות0 תגובות
bottom of page