top of page

The Word

עודכן: 6 ביוני 2023

השיר השני אחרי Drive my car שמצדיק את ה Soul שבאלבום Rubber Soul מבחינתי הוא The Word – נגינת הפסנתר, הבס הגרובי והקולות הפלצטים המשתלבים, כולם נותנים מופע soul מרתק. השיר הושפע מסינגל שיצא במאי 1965 לזמר הנשמה ווילסון פיקט בשם In the Midnight Hour.

מקרטני הוסיף כי היה זה נסיון לכתוב שיר סביב תו אחד.

“לא קל לכתוב שיר טוב עם תו אחד בלבד כמו ‘Long Tall Sally‘ – זה באמת מאוד קשה. זה סוג הדברים שרצינו לעשות מזה זמן מה. אנחנו התקרבנו לזה ב The Word'”.

לנון שעד אותה תקופה לא דיבר על אהבה במושגים רחבים ופסיכדלים ואפשר להתייחס לשיר כאל יריית הפתיחה המוקדמת של הביטלס כשנתיים לפני “קיץ האהבה” של הסיקסטיז.

לנון סיפר: “היה לי מושג שהאהבה היתה התשובה, בכל מקום, המילה היא ‘אהבה’. זה נראה כמו הנושא הבסיסי של היקום. כתבנו את השיר יחד, אבל הוא בעיקר שלי. אתה קורא את המלים, זה על להיות פיקח יותר. זאת תקופת המריחואנה. זאת אהבה, זה עניין של אהבה ושלום. המילה היא ‘אהבה’, נכון?”

כעבור שנתיים יעשה לנון שוב שימוש באותו הקונספט בשיר All you need is love ואם נרחיק עוד יותר גם בהמנון Give Peace A Chance. ואם נעמיק לתוך קריירת הסולו של לנון נמצא שוב את הקונספט חוזר בשיר Mind Games.

“האהבה היא התשובה”

אלמנט נוסף מעניין שמכניס לנון לשיר הוא סוג של הטפה אולי אפילו מעט דתית.

“עכשיו, כשאני יודע שמה שאני מרגיש הוא צודק אני כאן כדי להראות לכולם את האור”

אלמנט ההטפה חוזר על עצמו בשיר Rain מאוחר יותר :

“אני יכול להראות לכם. האם אתם מקשיבים לי ?”

פול הוסיף על כתיבת השיר: “כתבנו את השיר בבית של ג’ון וכשסיימנו עישנו קצת גראס ואחר כך כתבנו את המילים על דף צבעוני – זו הפעם הראשונה שעשינו דבר כזה”.

פול סיפר שמתישהו, הדפקה על דלת ביתו לא אחרת מאשר יוקו אונו (ההערכה היא שמדובר על זמן קצר לאחר פגישתם הראשונה של ג’ון ויוקו ב 66). יוקו בקשה תרומה של דף מילים של שיר שכתבו פול וג’ון על מנת שתוכל לאגד עם עוד כתבי שירים שתרמו אמנים אחרים עבור מתנה ליום הולדתו של ג’ון קייג’ – מלחין אמריקאי. פול שילח אותה לג’ון. ג’ון נתן לה את אותו דף צבעוני עם מילות The Word.

ב 10 בנובמבר 1965, היום ה 14 להקלטות מה שיהפוך לאלבום Rubber Soul, מגיעים הביטלס לאולפני אבי רואד ב 9 בערב ומתחילים לעבוד על The Word. תוך 5 שעות הם מסיימים להקליט את בסיס השיר אחרי כמה חזרות ו 3 טייקים בלבד.

הליין אפ בהקלטה כולל את מקרטני על פסנתר, לנון על גיטרת פנדר סטרטוקאסטר ורינגו בתופים.

לנון עם גיטרת הפנדר סטרטוקאסטר בתקופת ההקלטות של Rubber soul

לאחר מכן נעשת עבודת הקולות המדהימה כשלנון מקליט על גבי הבסיס את הקול הראשי ופול וג’ורג’ בקולות מלווים. לאחר מכן מתווספים קולות הפלצטו הנהדרים וכמו כן מוקלט ליין הבס הפאנקי המדהים ועוד תוספות של גיטרה. לקינוח רינגו מוסיף את המראקס המרשרשים וג’ורג’ מרטין מוסיף אורגן הרמוניום – אותו אפשר לשמוע לקראת סוף השיר.

לאחר מכן המשיכו הביטלס לעבוד על I’m Looking through you עד לשעה 4 לפנות בוקר. הנה כמה תמונות של ג’ון מהאולפן מתקופת ההקלטות של ראבר סול.

גרסת הסטריאו של 2009 עושה לטעמי חסד גדול מאוד לשיר בהבלטת ליין הבס ופיזור הצלילים. הנה היא לפניכם לפחות עד שתצא גרסת ראבר סול של ג'יילס מרטין.

לסיום, תקדים נרשם ב 2011, אז ביצע מקרטני את השיר בפעם הראשונה אי פעם בהופעה חיה.


bottom of page