top of page

Piggies

עודכן: 24 במאי 2023

ב-1966 ממשיך ג’ורג’ הריסון את קו הכתיבה המחאתי חברתי שהתחיל ב-65 עם Think For Yourself. הוא כותב 2 שירים מחאתיים, האחד Taxman המוכר מ-Revolver בו הוא מוחה על אחוזי המס הגבוהים מאוד שהונהגו בבריטניה. “‘טקסמן’ נכתב כשהבנתי שלמרות שהתחלנו להרוויח כסף, למעשה ויתרנו על רובו כדי לשלם מיסים”.

השיר השני המחאתי שהוא כתב באותה השנה, היה Piggies. השיר אמנם הוקלט רק ב 68 עבור האלבום הלבן, אך את הבסיס לשיר כתב הריסון ב-1966. מאז עבר השיר כמה גירסאות, והריסון קיבל עזרה ממיטב הכותבים כמו ג’ון לנון ו…אמא לואיז.

“…הייתי תקוע עם שורה אחת עד שאמא שלי באה עם ‘מה שהם צריכים זה חבטה טובה’…”.

לנון תרם את “Clutching forks and knives to eat their bacon”.

למעשה היה עוד בית שלא נכנס להקלטה:

Everywhere there’s lots of piggies Playing piggy pranks You can see them on their trotters Down at the piggy banks Paying piggy thanks To the pig brother

באלבום ההופעה החיה מ 92 Live in Japan ניתן לשמוע את הריסון שר את הבית האבוד.

היה מי שהבין את השיר כקריאה למעשה. היה זה צ’ארלס מנסון, שהיה סוג של מוזיקאי, אבל בעיקר עסק כהנהגת כת רצחנית שביצעה שורה של מעשי רצח מחרידים באוגוסט 1969. הוא פירש את Piggies כהכרזת מלחמה על ה”בורגנות הלבנה”. אחת הקורבנות שלו היתה שרון טייט, שחקנית, דוגמנית ואשתו של הבמאי רומן פולנסקי. טייט היתה בחודש השמיני להריונה בעת הרצח. באתר הרצח נכתבו על הקירות, בדמם של הקורבנות, כתובות כמו “מוות לחזירים”. באתר רצח אחר, של בני הזוג לנו ורוזמרי לאביאנקה, לקח מנסון את השורה clutching forks and knives צעד קדימה ופריטים של סכו”ם הוכנסו לתוך הגופות.

העבודה על השיר באולפן התחילה ב 19 בספטמבר, 1968, כשאת השיר מפיקים ג’ורג’ מרטין ומפיק נוסף בשם כריס תומס (הוא יהיה מעורב בעתיד בהקלטות Dark Side of The Moon של פינק פלויד).

כריס תומס מספר: “כל ארבעת הביטלס היו שם באותו היום. עבדנו באולפן 2. נכנסתי לאולפן 1 ומצאתי צ’מבלו. דיברנו על להעביר אותו לאולפן 2, אבל קן סקוט, טכנאי האולפן אמר, ‘לא, אנחנו לא יכולים, זה נמצא שם עבור סשן אחר’, אז העברנו את ההקלטות שלנו לאולפן 1 במקום. ג’ורג’ הסכים שהרעיון שלי לשלב צ’מבלו הוא רעיון טוב והציע לי לנגן בו. זה מה שעשיתי, אבל בזמן שג’ורג’ ואני שיחקנו עם הצ’מבלו הוא התחיל לנגן לי שיר חדש, שהתברר מאוחר יותר שהיה Something. אמרתי, ‘זה נהדר! למה לא נעשה את זה במקום ? ” והוא ענה, ‘אתה באמת חושב שזה טוב?'”.

11 טייקים הוקלטו לשיר, כשתומס על הצ’מבלו, הריסון מנגן בגיטרה אקוסטית, מקרטני על בס וסטאר בתופים.

תומס נזכר שבין לבין מקרטני ביצע שיר חדש בשם Let it be (קטע שנכנס לקופסה המהודרת שיצאה לרגל 50 שנה ל”אלבום הלבן”).

למחרת הקליט הריסון את השירה בזמן שלנון שכבר צבר נסיון עם revolution 9 בעבודה על אפקטים ולופים, מרכיב לופ של קולות חזירים נוחרים שנלקחו מתוך ספריית האפקטים של אייבי רוד (good morning, good morning זוכרים ?), מתוך “חיות ודבורים” (כרך 35) אם חייבים לדעת.

ההקלטות הסתיימו ב 10 לאוקטובר, אז גם הוסיף ג’ורג’ מרטין את קטע המיתרים בסוף השיר. הנה לכם קצת תמונות מהאולפן שמשקפות אולי במעט את האווירה האמביוולנטית ששררה שם.


bottom of page