top of page

Only a Northern Song

עודכן: 2 בנוב׳ 2022

הריסון פותח במרירות את השיר Only a Northern Song אותו הביא לאלבום סרג’נט פפר. המילים שכתב, ממשיכות את מוטיב ההתפקחות שלו שהתחיל ב Rubber Soul עם Think For Yourself, המשיך אחר כך ל Taxman בריבולבר והיה אמור להמשיך לשיר הביקורת שלו על תעשיית המוזיקה בכלל ועל עסקי המו”ל בפרט בשיר הזה.

“…אם אתם מקשיבים לשיר הזה אתם עשויים לחשוב שהאקורדים משובשים אבל הם לא… הוא פשוט כתב זאת כך…”

כותרת השיר השיר נטבלה גם היא במעט מרור ונלקחה משם חברת המו”ל Northern Songs שהוקמה ב 1963 על מנת לקדם את השירים, לטפל בנושא התמלוגים ולעגן את זכויות הביטלס על שיריהם.

קצת על Northern Songs החברה נוסדה על ידי המוציא לאור, דיק ג’יימס ולמעשה בעלי החברה היו דיק ג’יימס, אפשטיין, לנון ומקרטני – כותבי השירים היחידים דאז. לנון ומקרטני קיבלו כל אחד 20% מהחברה והתמלוגים, לאפשטיין ניתנו 10 אחוזים ולדיק ג’יימס ושותפו צ’רלס סילבר, 50 אחוזים. הריסון וסטאר חתומים על חוזה מול Northern Songs אך למעשה נשארו עם אפס מזכויות השירים, משאומר בפשטות שאם הריסון יכתוב שיר הוא לי יקבל עליו תגמולים.

בספר הכלכלי על הביטלס שנקרא Beatles for Sale: How Everything They Touched Turned to Gold שכתב ג’ון בלני, אפשר להבין שככל שהיו הביטלס גאונים מוסיקלית, כך הם היו גרועים מבחינה עסקית. הנה קטע מהספר מתוך הפרק שמדבר על Northern Songs:

ספרו של ג’ון בלני – Beatles for Sale: How Everything They Touched Turned to Gold.

“אם בריאן אפשטיין היה משקיע מאמצים על מנת להבטיח את זכויותיהם של לנון ומקרטני על שיריהם, כמו שהוא השקיע מאמצים בלהשיג להם חוזה הקלטות – אזי הם היו עושים הרבה יותר כסף ממה שעשו. אפשטיין לא ידע דבר על עסקי הפצת השירים, כמו גם לנון ומקרטני. ‘ג’ון ואני לא ידענו בכלל שאפשר להיות הבעלים של שיר’ סיפר מקרטני בביוגרפיה שלו. כשהביטלס הקליטו את Love Me Do ואת PS I Love You אפשטיין ניצב בפני בעייה: השירים חייבים להיות מעוגנים ולעבור תהליך של הוצאה לאור. למזלו ג’ורג’ מרטין היה בסביבה כדי לייעץ והביא לידיעתו של אפשטיין שקיימת חברת הוצאה לאור של EMI שנקראת Ardmore & Beechwood Ltd שאותה למעשה כבר הכיר אפשטיין. הם אלו שקישרו בין אפשטיין למרטין. אפשטיין הציע להם להוציא לאור את 2 השירים כסוג של טובה על כך שקישרו בניהם אבל במיוחד כדי לא לעכב את יציאת הסינגל הראשון של הביטלס. הם קיבלו בתמורה זכויות מלאות על 2 השירים ולנון ומקרטני קיבלו 50 אחוז על התמלוגים העתידיים. לאחר שלא היה מרוצה מאופן התנהלותם של Ardmore & Beechwood Ltd, פנה אפשטיין שוב למרטין ושאל האם הוא מכיר הוצאה לאור אחרת עבור הסינגל הבא Please Please Me. אפשטיין חשב לפנות לחברת Hill & Range, אך מרטין ייעץ שלא. ‘זה טפשי אתם סתם תהיו דג קטן בבריכה ענקית…’ – במקום זאת הציע מרטין את 3 שמות אחרים, בניהם דיק ג’יימס. דיק ג’יימס שלא היה הבחירה הראשונה של אפשטיין מבין השלושה, הביע התהלבות ענקית מהסינגל הבא של הביטלס – מה שקנה את בריאן.”

הריסון שהחל לכתוב שירים ב 1963 וחתר להתקדם בתחום הזה, ייסד ב 1964 חברת מו”ל משלו בשם Mornyork Ltd. ב 1968 כשתם החוזה שלו מול Northern Songs, הפשיר אותה ושינה את שמה ל Harrisongs Ltd – מאז פורסמו שיריו דרכה. רינגו הלך בדרכו והקים גם הוא חברת מו”ל משלו בשם Startling Music באותה שנה.

הריסון יחד עם דיק ג’יימס ב 1964

עכשיו קצת יותר קל להבין על מה היה לו להריסון להתרעם ולהתמרמר.

בואו נשמע את הבחור: “השיר היה בדיחה על ליברפול, שהיא כמובן עיר הקודש בצפון אנגליה. בנוסף לכך, השיר היה מוגן בזכויותיו על ידי Northern Songs שאני בכלל לא נכללתי בבעליה, לכן, זה לא ממש משנה איזה אקורדים אני מנגן… כי זה שיר של Northern Songs ובמילא הכסף לא יגיע אליי… הבנתי שדיק ג’יימס נישל אותי מזכויות היוצרים של השירים שלי בכך שהציע לי להיות המו”ל שלי. כילד בן 18 או 19, חשבתי, ‘יופי, מישהו יפרסם את השירים שלי!’ אבל הוא מעולם לא אמר, ‘ואגב, כשאתם חותמים על המסמך הזה, אתם מקצים לי את הבעלות על השירים’, וזה מה שקרה. זו היתה גניבה בוטה. עד שהבנתי מה קורה, השירים יצאו לאור והם עשו כסף. כתבתי את השיר רק כדי להתבדח על זה.”

הריסון של אחרי ריבולבר, עייף מלהיות ביטל, הוא תרם 3 שירים לאלבום, פתח את האלבום עם אחד מהם ועכשיו הוא מרגיש מרוקן. לראייה, בהקלטות סרג’נט פפר, זהו השיר היחידי שמגיע איתו הריסון לסשנים – שיר חצי אפוי, שנשמע ציני בחלקו, לא ההתקדמות המיוחלת שאנו מצפים מהריסון במיוחד לאחר חזרתו מהודו והתקדמותו בלימודי הסיטאר שם.

בשורה “זה לא ממש משנה איזה אקורדים אני מנגן“, מתלונן הריסון בעקיפין גם על מסעות ההופעות של הביטלס בהן “לא היה שום סיפוק” לפי מה שסיפר לביוגרפר שהיה צמוד אליהם באותה תקופה האנטר דייויס.

השיר החל להכתב בינואר 1967, ממש בשלבי עבודה הראשונים על האלבום פפר. הריסון שכאמור כתב זאת מתסכוליו, בעצמו התייחס לשיר כבדיחה וזנח אותו ולמעשה לא היה לו שיר עבור פפר בתקופה הזו. בסביבות פברואר הוא שולף אותו מהמגירה ומביא אותו לאולפן כדי להתחיל ולעבוד עליו.

ב 13 בפברואר 1967, הביטלס מתחילים לעבוד על השיר שהיה באותה עת ללא כותרת. 9 טייקים נעשים לשיר באותו היום כשהם מקליטים את הכלים הבסיסים – הריסון על אורגן האמונד ,מקרטני בבס ורינגו בתופים.

הריסון על אורגן ההמונד.

טייק 3 נבחר כטוב ביותר. למחרת מקליט הריסון את הקולות על גבי אותו הטייק.

זוהי התוצאה של אותו היום כפי שנכללה באנתולוגיה 2 בה תוכלו לשמוע מילים מעט שונות.


ג’ף אמריק סיפר: “למרבה הצער, השיר של ג’ורג לא היה מרשים כמו אלו של ג’ון פול. הניסיון הראשון שלו לתרום שיר לפפר היה שיר חלש שכולנו נרתענו ממנו. היה בו תוכן מוסיקלי מזערי שנדמה כאילו שאינו מגיע לשום מקום. יתר על כן, נראה כי המילים משקפות הן את התסכול היצירתי שלו והן את האופן שבו העוגה חולקה מבחינה כספית … זה נראה כמו שיר לא הולם לאלבום שכזה. כולם בחדר הבקרה היו שותפים לדעתי. בשיחות פרטיות אמר ג’ורג’ מרטין בפשטות, ‘אני מאוכזב מכך שג’ורג’ לא בא עם משהו טוב יותר’. אני חושב שהריסון היה קצת נבוך לגבי השיר … אף אחד מהטייקים שהם עשו לא היה טוב במיוחד”.

פול חוזר מארה”ב ב 20 באפריל 1967

השיר נגנז לאותה תקופה ובעידדו של מרטין הוא חוזר לשולחן השירטוטים על מנת להביא שיר אחר. כעבור חודש בדיוק, ב 15 במרץ, תתחיל העבודה על Within you without you האגדי שהביא במקום.

כשמסתיימת העבודה על האלבום והמיקסים כבר מוכנים ומפלס הלחץ יורד, אז היו מוכנים כולם לשלוף את השיר ולתת לו עוד צ’אנס (הוא בכל זאת שר מהלב…) כשדיי ברור בשלב זה שלפפר הוא לא נכנס.

ב 20 באפריל, פול נוחת בלונדון בחזרה מביקורו בארה”ב ומגיע לאולפן לעבוד עם כולם.

הם שולפים כאמור את מה שהקליטו כחודשיים לפני כן ומתחילים במקצה שיפורים. טרק הבס של מקרטני נמחק על מנת שפול יקליט גרסה משופרת. לנון הוסיף חלקי נגינת פסנתר וניגן גם על כלי גרמני דמוי קסילופון שנקרא גלוקנשפיל, פול הוסיף נגינת קטעים מקרטעים בחצוצרה.

הגלוקנשפיל

על גבי הכל הוקלטו קולות דיבור ועוד קולות מוזרים כדי לשוות לשיר נופך פסיכדלי. לאחר מכן הקליט הריסון מחדש את טרק הקולות ששוכפלו לטייק הסופי שנקרא טייק 12. הנה ה’אפקטים’ מבודדים. תשמעו כמה זה מיוחד.

למחרת נסיונות של צוות חדר הבקרה לייצר מיקס מטייק 3 ומה שהוקלט יום קודם ולא ממש מצליח לסנכרן בין הדברים.. לבסוף מוצאים הטכנאים שדווקא טייק 6 שהוקלט בפברואר, יהיה מתאים יותר לחיבור ומשתמשים בו. ב 15 בנובמבר 1967, מייצר ג’ף אמריק העתק של המיקס עבור מפיקי הסרט Yellow Submarine שהעבודות עליו החלו – ולמעשה זהו השיר הראשון שמוכן עבור פסקול הסרט.

השיר רואה אור ב 13 בינואר 1969, בפס הקול של הסרט Yellow Submarine.

לסיכום הנה גירסה מיוחדת ושונה לחלוטין לשיר מ 2016, אותה מבצעים Yonder Mountain String Band האמריקאים – שווה ביותר !


17 צפיות0 תגובות
bottom of page