top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

ביקורת סרט Midas Man על חייו של בריאן אפשטיין

אני אורי ויש לי בעיה עם סרטי ביטלס עלילתיים וכנראה שום דבר לא יספק אותי או יהיה מספיק טוב עבורי. עכשיו כשזה זז מהדרך אפשר להתחיל.


הסרט נפתח באופן נהדר עם הסצנה המכריעה בחייו של בריאן - הוא נמצא בקאברן בתשעה בנובמבר 1961 (לפני 63 שנה עוד מעט), הביטלס על הבמה מבצעים את Some Other Guy ומשם הסרט חוזר אחורה.


הטריילר הרשמי לסרט



במשך כמעט שעתיים הסרט מקפיד ללכת באופן כרונולוגי בין מהלך השנים מסוף שנות החמישים ועד ל 1967 עם כיתוב מעבר כדי שלא נפספס כדי להדגיש עד כמה קצרים היו חייו של בריאן.

לדעתי זו הפעם הראשונה שנעשה סרט שכזה על חייו של בריאן. במידה מסוימת הדמות של 'אפי' (מגולם על ידי ג'ייקוב פורצ'ן-לויד שעשה עבודה לא רעה) היתה חידתית - מצד אחד מנוגדת לדמות הצעירה והמשוחררת של חברי הביטלס אבל גם דמות שיכולה לצאת מהכלים באופן לא צפוי.

הביטלס היו כל כך קיימים בחייו הקצרים שזו משימה בלתי אפשרית לא לכרוך אותם יחד בסרט שכזה והם אכן נוכחים בו מאוד ובמידה מסוימת בריאן חי דרכם. בסרט נעשה משהו חכם עם איזון נוכחות הביטלס בחייו עם המקבילה הנשית שלהם מבחינתו של בריאן - סילה בלק.

זה לא סרט גרוע אבל זה גם לא סרט נהדר. אני מודה שמדי פעם יש חורים בעלילה ויש לא מעט סצנות שלא התרגמו היטב ולא עברו את 'מסך הקולנוע' באופן משכנע. למשל התנגדותו של הארי, אביו של בריאן לאורח חייו וללהקה שהוא רוצה לנהל או עד כמה באמת היה בריאן אובססיבי לנהל את הלהקה שהוא ראה מופיעה בקאברן ומה הוא באמת הרגיש כלפי ג'ון - החופשה המשותפת בספרד חסרה בסרט ולדעתי היתה מרכיב חשוב בסיפור של בריאן וגם הסוף נשאר מעורפל עבור מי שלא מכיר את הסיפור - בריאן יוצא מאולפני EMI וחוצה את מעבר החצייה המפורסם ומופיע כיתוב שמסביר מה קרה.

אחד הכלים הקולנועיים שנעשה בהם שימוש בסרט הם פאוזות בהם בריאן צועד קדימה כשמאחוריו 'מוקרנים' אירועים שונים שקרו בתקופה ולא תורגמו לסצנות בסרט – למשל הופעות חשובות, המשבר סביב ישו וכו'. דמותו של בריאן עומדת ומספרת באופן כמעט קומי לפעמים, על מה שאירע באירועים הללו. זה רעיון לא רע כדי לסגור פערים בסרט שלא ממש רוצים להכנס אליהם. לפעמים זה עבד לפעמים זה עיצבן.

שיטה נוספת שנעשה בה שימוש היא לשנות מעט את העלילה כדי להתגבר על בעיות חלקן טכניות – דיז גילספי, המאהב של בריאן שניסה בסופו של דבר לסחוט אותו ובגללו הוא לא היה נוכח בהופעה האחרונה של הביטלס בסן פרנסיסקו. שמו של דיז גילספי שונה מטעמים לא ברורים, אולי חוסר רשות לכלול אותו בסרט ונוצרה דמות פיקטיבית בשם ג'ון אלינגטון.

הביצוע של Money בהופעת הואראייטי המלכותית לאחר הנאום הציני של ג'ון על התכשיטים, במקום את twist and shout כי אולי זה התאים לסצנה ואולי נאסר להשמיע את השיר המקורי. זה מוביל לעובדה המצערת שלא ניתנה רשות להשמיע שום שיר של הביטלס בסרט. משהו שיכול היה להקפיץ את הסרט למעלה בכמה רמות. במקום זה ישנו ביצוע מלא ותמוהה של בסה ממוצ'ו כשהביטלס נמצאים בסשן הראשון שלהם באולפני EMI (כשג'ורג' מרטין יורד מחדר הבקרה כדי לדבר עם חברי הלהקה כשפועל הוא לא היה בהקלטה הזו).


השוואה בין הצילום המקורי לסצנה בסרט


זה הזמן לדבר על דמויות הביטלס שלוהקו. ברוב הזמן הם נראים כליהוק לא מתאים. ג'ון נמוך מדי ונטול כריזמה, ג'ורג' נראה כמו חיקוי של עצמו ורינגו, איפה להתחיל?

אחד הליהקים הטובים הוא דווקא של פיט בסט שמצליח להעביר את השונות הגדולה שלו משאר חברי הלהקה ופול מקרטני שלעיתים נראה דומה באופן חריג.

אז כן, יש בו בסרט כשלים וגם רגעים נחמדים: למשל אחת הסצנות היפות שנתקעה לי בראש היא של הביטלס עם פיט בסט עומדים על הבמה בקאברן, לבושים בחליפות ובריאן מנסה ללמד אותם את הקידה המפורסמת. סצנה נהדרת, אנושית ויפה.



לסיכום, אחרי הסדרה שעשיתי השנה בביטלמניקס על חייו של בריאן, זה לא הסרט שרציתי על בריאן, אבל צריך גם להבין שזה על גבול הבלתי אפשרי לעשות את התרגום הזה למסך הגדול באופן שיצליח להעביר את רוח הדברים וירצה את מעריצי הביטלס. אפשר להניח אותו ליד סרטים כמו Backbeat (שאני די מחבב) שסיפר את סיפורו של סטיוארט סאטקליף, ו Nowhere Boy שסיפר באופן יפה על היחסים בין ג'ון הצעיר לאימו ג'וליה.

האם אפשר היה לעשות טוב יותר? אני בטוח שכן. זה נראה שההפקה הארוכה של הסרט שהחלה עוד בשנות הקורונה גבתה את המחירים והרצון היה כבר 'לגמור' עם זה.

האם זו צפייה נחמדה לחובבי ומעריצי הביטלס – כן, אבל תצפו למצוא את עצמכם צועקים מדי פעם – 'זה לא היה ככה!'.

האם הסרט מתאים גם למי שלא מכיר את הסיפור של הביטלס – נראה שהוא בהחלט מכוון לקהל היעד הזה ואני בסדר עם זה. זה סיפור קטן ויפה שצריך להיות מסופר. סיפור על בחור צעיר עם נטיות מיניות שונות ושאיפות אחרות, שרצה להתעלות מעל הגורל שנקבע עבורו וסלל עבורו מסלול יחודי ויצר על הדרך תופעה ייחודית ששינתה את העולם.

מילה לבמאי סם מנדז שאמור לביים ארבעה סרטים על הביטלס שמיועדים יותר להארד קור ביטלמניקים ונכון לעכשיו אמורים לראות אור ב 2028 – לא ככה בבקשה. תודה.

להאזנה לכל פרקי הסדרה על בריאן אפשטיין בביטלמניקס




7 צפיות0 תגובות
bottom of page