קינקס #3: בערך קינקס
עודכן: 30 באוק׳ 2022
לאחר אלבום הבכורה והסינגל שהיווה צעד אחד קדימה בסגנון הכתיבה של ריי דיוויס, הקינקס ממשיכים לנסות ולדהור קדימה. הסינגל Tired of waiting for you כאמור כבש את מצעד הסינגלים בבריטניה וזו היתה סיבה מספיק טובה עבור חברת התקליטים על מנת לשחרר אסופת שירים נוספת, בדגש על אסופה, מכיוון שהקינקס באלבומם השני עדיין לא התגבשו לכדי נוסחה קוהרנטית. זה נכון שבכתיבה של ריי כבר אפשר לשמוע את ניצני ויסודות אלבומי המופת של הקינקס, אבל זה עדיין בגדר גישוש וחיפוש דרך. מצד אחד ריי רצה להצליח ומצד שני הוא שנא את סיבובי ההופעות וחיפש דרך לבלות עם משפחתו החדשה והקטנה – אשתו ראסה והתינקות שבדרך. תחושות הלחץ והמועקה הביאו אותו לכתוב את אחד השירים הכי יפים שהקינקס לא ביצעו – I Go To Sleep. למעשה הוא כתב אותו כשהוא המתין לחדשות על לידתה של לואיזה וכבר למחרת הוא הקליט לו גרסת דמו. זה שיר געגוע אמוציונאלי של אדם שמרגיש בדידות ומתגעגע לזוגתו שממנה הוא היה רחוק ומה שנותר לו הוא רק לחלום עליה. זה הדמו הקטן והיפה שהקליט ריי לשיר שבבאוגסט 1965 קיבל גרסה של ה’אפלג’קס’:
תוך ימים ספורים הם הקליטו את החומר עבור מה שיהפוך להיות Kinda Kinks אלבומם השני, הקלטות שעקב לחץ רב מצד חברת התקליטים למעשה החלו מיידית לאחר שהם נחתו ממסע ההופעות האסייתי. כשנשאל, ענה ריי שהוא מתייחס לאלבום הזה כאל אלבום הקינקס הכי פחות אהוב עליו ואפשר להבין מדוע. הבהלה לאולפן, בחירת מישמש של שירים מכל הבא ליד ועבודת ההפקה הלוקה מאוד בחסר. כל אלו הרתיחו את חברי הלהקה.

התמונה על העטיפה יכולה להעיד גם היא על חוסר אונים מצדם. ארבעת חברי הלהקה נראים נבוכים כשדייב לקח זאת אפילו צעד אחד קדימה ומשפיל את עיניו. הוא לא מעז להסתכל אל המצלמה. אולי מין מחאה פרטית. גם שמו של האלבום מעיד שאלו לא הקינקס במלוא הדרם כפי שהוצגו בעזרת הפונט מלא העזוז באלבומם הראשון, אלא רק ‘בערך קינקס’. מבחינת הסאונד באלבום, הלהקה המנגנת נשמעת מינימליסטית בצורה מעוררת פליאה. תופים בסיסים, גיטרות שלא יוצאות מגדר הרגיל. גם השירה רזה מאוד. אפילו דייב שהחזיק על כתפיו את האלבום הקודם לא בלט בצורה מיוחדת. בהפוך על הפוך, ככל שהתמדתי בהאזנה לאלבום, גיליתי שיש משהו קסום במישמש חסר הסדר הזה ובחוסר ההחלטיות בו. משהו קסם לי בעובדה שלהקה כזו שתייצר אלבומים גדולים באמת בעתיד, לא ידעה בשלב הזה באיזו גישה לפנות לקהל שלה, אז היא פשוט ירתה לכל הכיוונים. ישנה גם נקודות אור באלבום. קטע משותף ראשון שכתבו האחים בשם Got My Feet on the Ground, הוא אמנם לא יצירת מופת, אבל ההתלהבות של דייב בביצוע קטע הקאנטרי-בלוז הזה מזכירה את קטעי הרית’ם אנד בלוז החזקים מהאלבום הקודם. גם קטעים בלוזים ככל שיהיו כמו הקאבר ל Naggin’ Woman נשמעים כמו פוטנציאל גלום למשהו שהקינקס יכולים לספק. בקטע בעל השם הקצר מאוד Nothin’ in the World Can Stop Me Worryin’ ‘Bout That Girl כבר אפשר לעצום את העיניים ולדמיין את האלבום הנפלא Village Green. זה קטע בלוזי פולקי נהדר שמזכיר לי מאוד את סיימון וגרפונקל המוקדמים (שהוציאו את אלבום הבכורה שלהם בשנה הקודמת). באופן כללי הפולק הרים את ראשו בשנים הללו וריי לא נשאר אדיש לכך. השיר אמנם מבוצע בצורה רזה מאוד אבל עדיין מצליח לרגש. הוא כתב בו: “פגשתי בחורה, התאהבתי ואני שמח עד כמה שאפשר, אבל אני לא מפסיק לחשוב האם היא תהיה נאמנה אלי…”. באופן כללי המוטיב החוזר באלבום בכתיבתו של ריי, נע סביב חששו מקשר זוגי או מבת הזוג הזו שתפגע בו. קצת מוזר לגבי מי שנישא רק כמה חודשים לפני כן לראסה שהספיקה גם להכנס לאולפן ולהקליט קולות ליווי לכמה מהשירים באלבום ביצוע פולקי מלודי נהדר נוסף סטייל סיימון וגרפונקל הביא ריי ב So Long שהוא אחד השירים האהובים עליי מהאלבום הזה. חברת התקליטים שלא הייתה מוכנה לוותר על הסינגל המצליח Tired of waiting for you משחילה אותו פנימה לצד השני בתקווה שיעשה את אותו הדבר עבור האלבום ואכן הוא הצליח להגיע למקום השלישי במצעדים.

השיר הסוגר את האלבום, Something Better Beginning מרמז אולי שהקינקס לא יהיו מוכנים להשלים עם עוד אלבום מרושל שכזה. מכיוון שעולם המוסיקה באותה התקופה היה עולם של סינגלים יותר מאשר אלבומים, אפשר לראות שמירב ההשקעה של הלהקה ניכרת יותר בסינגלים הבאים שמסמנים את הכיוון קדימה. זה לא קורה מידית. האלבום יוצא לאור בתחילת מרץ 1965 וכבר שבועיים אחר כך משוגר סינגל של שאריות מתוך סשן ההקלטה בו הוקלט הסינגל הקודם. הסינגל החדש Ev’rybody’s Gonna Be Happy שנשמע כמו חזרה אחורה לאותה גנריות לא מוגדרת, מחזיר אותם לאחור גם במצעדים ונוחת במקום ה 17. הסינגל הבא אחריו יצא לאור במאי ובו כבר נשמע שריי מנסה לשחזר במודע את הנוסחאות שהניבו הצלחה ללהקה. בצד הראשון קטע בשם Set Me Free שרוכב על גליו של הסינגל מתחילת השנה אבל הפעם נשמע מופק כהלכה עם ביצוע קולי שובה לב שלו, יחד עם מהלכי אקורדים נהדרים ומיוחדים של דייב. כשהופכים את התקליטון מוצאים שיר בשם I Need You ולרגע חשבתי שאני שומע את You Really Got Me. מה לא עושים כדי לחזור לגלוש על גלי ההצלחה? לטובתו אומר שהוא מבוצע היטב ואכן זה עבד. הסינגל נכנס לעשיריית הסינגלים הנמכרים בבריטניה. באותו החודש, במהלך סיבוב הופעות בארה”ב 2 האחים שהיחסים בניהם גם כך היו על סף בלימה, מתקוטטים על הבמה במהלך הופעה. הקטטה הזו שבה היה מעורב גם המתופף מיק אבורי, הניבה תוצאה עגומה בטווח הקצר ותוצאה קשה מאוד לטווח הארוך. התוצאה המידית היא שהאחים בילו בבית החולים ומיק אבורי במעצר. התקרית הזו לא הוסיפה לאנדרלמוסיה שגם כך חגגה בסיבוב ההופעות הזה. עקב מכירות כרטיסים דלות, הלהקה לא מקבלת את התשלומים שהובטחו להם מהפרומוטר של ההופעות בארה”ב. בתגובה, בהופעה בעיר רינו, הלהקה עולה ומבצעת סט שירים חלקי. המצב מחמיר עוד יותר כשהם מציבים תנאי בהופעה בסן פרנסיסקו שבו הם דורשים לקבל את כספם מראש, אחרת הם יבטלו אותה. התנאי הזה מעצבן מאוד את הפרומוטר שלא חושב פעמיים ומגיש תלונה לפדרציה האמריקאית למוסיקה. החלטת הפדרציה הייתה כואבת מאוד וגררה 4 שנות ריחוק של הלהקה מהופעות בארה”ב. זו היתה מכה קשה וכואבת עבור להקה בריטית שניסתה לפרוץ בגדול – השוק האמריקאי היה הכרחי וחשוב מאין כמוהו. ריי סיפר: “ה’גירוש’ המגוחך הזה לקח את השנים הטובות ביותר מהקריירה של הקינקס, כשהלהקה בהרכב המקורי הייתה בפיק ההופעות שלה. כשכבר הותר לנו להופיע ב 1969, דור וודסטוק כבר היה שם והקינקס כמעט נשכחו”. את הסינגל הבא See My Friends אפשר להגדיר כקפיצת מדרגה משמעותית. הוא מקבל את הכותרת החדשנית סינגל ה’ראגה רוק’ הראשון, כזה שיש בו אלמנטים מן המזרח. הביקור באסיה ובהודו עשו את שלהם. ריי מכניס את הסלסולים והגיטרה שמזכירה כלי דמוי סיטאר והם מעניקים לסינגל את הבכורה במרוץ לשיר המערבי-מזרחי הראשון.
זה קרה ממש כמה חודשים לפני שהביטלס והסטונס ישחררו את ה’ראגות’ שלהם שהכילו כלים הודים אוטנטיים. את אפקט הסיטאר אגב, יצר ריי כשהוא החזיק את גיטרת 12 המיתרים שלו קרוב למיקרופון מה שיצר אפקט מצלצל דומה לסיטאר.זו לא הסיבה היחידה שהסינגל כל כך בלט והיה משמעותי בהיסטוריה של הקינקס. הכתיבה המעורפלת לגבי זהותו של ה’ידיד’ העלתה השערה שמדובר בקריצה ליחסים הומוסקסואלים. הבחורה הולכת, הבחור נשאר עם החברים שלו. תמימי הדעים טענו שמדובר בכלל במחווה לאחותם האהובה של האחים דיוויס, רנה, אחת מששת אחיותיהם של האחים. ריי היה קרוב אליה במיוחד למרות שהתגוררה בקנדה. הוא תמיד סיפר שמותה היה אירוע מכונן בחייו. באותו יום מר היא קנתה לריי בן ה 13 את הגיטרה הראשונה שלו. בערב, היא יצאה לבלות במועדון ריקודים והתמוטטה עקב מום מולד בליבה. ריי הרגיש תמיד שהמוסיקה אצלו מהולה בצל מותה של אחותו האהובה.הסינגל See My Friends השתחרר באוגוסט 1965 והצליח להתמקם במקום העשירי במצעד בבריטניה.