היום אני פותח בפינה חדשה בשם “חדשות הביטלס”. לאחרונה נאספו על שולחננו הוירטואלי מספר כתבות על הביטלס, שחשבתי שלמרות היותן קשקוש מוחלט, יש בהן עניין מסויים לציבור הביטלמנייקסי. על כן, בכל פעם שיתאספו מספיק אייטמים לפוסט, תעלה פינה זו ותדאג שתהיו מעודכנים בכל הרכילות, ההוצאות החדשות והעניינים הבוערים ביותר בקשר ללהקה שהתפרקה לפני 47 שנים.
והרי החדשות:
כדאי לכם לראות את הסרטון
ואם תרצו להזמין לעצמכם ליום ההולדת תוכלו לעשות זאת כאן.
ועכשיו למשהו שונה לגמרי
2) עורכי הדיילי מירור לא הצליחו לישון בשקט. הם ידעו שחברת “אפל” שהקימו הביטלס ב-1968, ממשיכה להעשיר את הבחורים, אבל לא ידעו בכמה. לשמחתם “אפל” פרסמה לאחרונה את הרווחים לשנת 2016. אפל שייכת כיום לשני הביטלס שנותרו בחיים (ושרק ימשיכו ככה) ושתי האלמנות של החברים שהלכו מאיתנו בטרם עת (ושיכולים לחזור מתי שהם רוצים. מבחינתי, אם אין להם איפה לישון הם יכולים לבוא אלי הביתה ואארח אותם עד שיתארגנו מחדש). הדיווחים מראים שחברת אפל עשתה ב-2016 מחזור של 24.4 מליון לירות סטרלינג. כל ביטל קיבל 2.97 מליון על השימוש בשמם וכו’.
מה שיפה כאן הוא שחברת אפל בכלל לא מחזיקה בזכויות על קטלוג שירי הביטלס. אז מאיפה הכסף, אתם שואלים? ב-2016 רק הסרט התעודי של רון האוורד על תקופת ההופעות של הלהקה הכניס להם 10 מליון לירות שטרלינג. בקיצור, לא צריך לדאוג להם.
וזה בלי להזכיר שהונו של מקרטני מוערך בכ-500 מיליון לירות שטרלינג, כך שנראה לי שהוא יכול לקנות לעצמו את הג’וקבוקס מהאייטם הראשון בלי לחשוב יותר מדי, ויותר מזה, בגלל שזה מוצר רשמי שקיבל אישור מחברת “אפל”, הוא אף יקבל עליו תמלוגים בשנה הבאה.
3) ועכשיו לנושא האחרון והמרכזי ליום זה – קרב הגיטרות של הביטלס מול הסופרימס. כבר מרגש נכון? כמובן שמדובר בקשקוש גדול, אבל אני בעד קשקושים. מדובר בפרוייקט המקושקש אך המגניב, החסר כל חשיבות אך גם, אה… (אמרתי כבר מגניב?) של מייקל רייס, אחד מכותבי האתר http://www.culturesonar.com.
הפרוייקט נקרא Number One with an Axe!: A Look at the Guitar’s Role in America’s #1 Hits ואנחנו מתעסקים בו כרגע בגלל החלק השלישי שלו שיצא לאחרונה (החלקים יוצאים כספרים דיגיטליים באמזון שנמכרים בסכום הזעום של 3 דולר) שסוקר את השנים 1965-1969.
רייס רצה לבדוק עד כמה נוכחת הגיטרה בסינגלים המצליחים ביותר בארה”ב בשנות ה-60. הוא לקח את כל הסינגלים שהגיעו בארה”ב למקום הראשון במצעד שמתפרסם בבילבורד, ודרג אותם לפי הימצאות הגיטרה בהם. הוא חילק כל שיר ל-4 מאפיינים – ריפים, גיטרת קצב,Fills וסולואים. כל שיר קיבל בין 0 – 10 כשהציון 0 אומר שהאלמנט כלל לא קיים בשיר, הציון 5 אומר שהוא קיים בצורה סבירה ו-10 אומר שהוא נמצא ומגיע לרמה הגבוהה ביותר שניתנת בביצוע המשימה. בקיצור – הציון הכללי לשיר הוא בין 0 ל-40.
בואו נצלול לנתונים –
בשנת 1964 הביטלס שולטים כפי שניתן לראות –
The Beatles: “I Want to Hold Your Hand” (23), “She Loves You” (22), “Can’t Buy Me Love” (16), “Love Me Do” (5), “A Hard Day’s Night” (13), “I Feel Fine” (20). Average Score: 16.5
The Supremes: “Where Did Our Love Go” (3), “Baby Love” (2), “Come See About Me” (7). Average Score: 4
גם 1965 שומרת על אותו יחס פחות או יותר.
The Beatles: “Eight Days a Week” (16), “Ticket to Ride” (19), “Help!” (19), “Yesterday” (8). Average Score: 15.5
The Supremes: “Stop! In the Name of Love” (2), “Back in My Arms Again” (2), “I Hear a Symphony” (2). Average Score: 2
בשנת 1966 היחס מצטמצם. הביטלס מורידים את כמות הגיטרה בשירהם ומוסיפים עוד כלים רבים אחרים. הסופרימס, לעומת זאת, משתמשים יותר בגיטרה.
The Beatles: “We Can Work It Out” (6), “Paperback Writer” (14). Average Score: 10
The Supremes: “You Can’t Hurry Love” (6), “You Keep Me Hangin’ On” (12). Average Score: 9
בשנת 1967 הם מגיעים לשיוויון בשימוש בגיטרה.
The Beatles: “Penny Lane” (1), “All You Need Is Love” (8), “Hello Goodbye” (11). Average Score: 6.67
The Supremes: “Love Is Here and Now You’re Gone” (4), “The Happening” (9). Average Score: 6.5
בשנת 1968 הסופרימס לוקחים ובגדול בשימוש בגיטרה. ואל תתחילו לבלבל את המח עם זה שמשווים פה רק סינגל אחד מול סינגל אחד ושבלבן הכפול לגיטרה יש את התפקיד המרכזי ביותר. זה הכל פייק ניוז. הנה העובדות לפניכם. אם אתם לא מסוגלים להתמודד עם המציאות אז זו בעייה קשה. הסופרימס לשלטון!!! (הם באמת היו הרכב נהדר)
The Beatles:“Hey Jude” (6). Average Score: 6
The Supremes: “Love Child” (13). Average Score: 13
בשנת 1969 הביטלס לקחו את עצמם בידיים, ואחרי התבוסה הכואבת בשנה שלפני כן החליטו להפוך ליותר רוקיים כדי לנצח את הסופרימס, וכך, למרות שהסופרימס השתמשו ביותר גיטרות מבשנה שלפני, הביטלס לקחו.
The Beatles: “Get Back” (21), “Something” (30). Average Score: 25.5
The Supremes: “Someday We’ll Be Together” (15). Average Score: 15
ב-1970 הביטלס לקחו בהליכה, אבל לא כי The Long and Winding Road מכיל תפקידי גיטרה רבים, אלא כיון שבינואר 1970 יצאה דיאנה רוס לקריירת סולו ולסופרימס לא היה עוד להיט שהגיע למקום הראשון.
אותי מאוד שיעשעה ההשוואה שנעשתה כאן. מיותר לציין שאין בה כל ערך, אבל תודו שזה נחמד.
והנה 12 השירים שהגיעו למקום ראשון בארה”ב בשנים 1965-1969 ובהם השתמשו בהכי הרבה גיטרות (הציון יופיע לאחר שם המבצע) –
1. Honky Tonk Women, The Rollings Stones, 35
2. Turn! Turn! Turn!, The Byrds, 31
3. Something, The Beatles, 30
4. (I Can’t Get No) Satisfaction, The Rolling Stones, 26
5. Suspicious Minds, Elvis Presley, 25
6. Mrs. Robinson, Simon & Garfunkel, 23
7. Last Train to Clarksville, The Monkees, 22
8. Get Back, The Beatles, 21
9-T. Mr. Tambourine Man, The Byrds, 20
9-T. Paint It Black, The Rolling Stones, 20
9-T. Hello, I Love You; The Doors, 20
9-T. Harper Valley P.T.A., Jeannie C. Riley, 20
ועד כאן החדשות להיום. נתראה מחר ושיהיה שבוע מצוין לכולם.