top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

כרוניקה של אלבום לבן

עודכן: 22 בנוב׳ 2023

האלבום הלבן הוא תמונת המצב של התקופה שעברה על הביטלס – חוסר סדר ואירגון ויציאה מהגבולות המוכרים של להקה ומהגבולות של עצמם כאינדיבידואלים. אין בו קו עלילה אחיד ובעיקר ישנה אנדרלמוסיה מוסיקלית שמרחפת מעל הכל. הנה לכם פוסט מסכם שעוקב אחר הדרך הפתלתלה להקלטתו יום אחרי יום. הביטלס הגיעו לאולפן על מנת להקליט אלבום. הם לא תכננו את מה שיהיה האלבום הלבן הכפול שלהם שיהווה אלבום חדש לביטלס אחרי סרג’נט פפר. התוצאה היתה אלבום מנוגד מאוד לפפר הצבעוני. עטיפתו תהיה לבנה לגמרי, הוא יכיל 30 קטעים חדשים לגמרי של הביטלס בשלל סגנונות וחוסר ההקפדה בו היא הקונספט הבולט. ב 29 במאי 1968 הביטלס הגיעו לאולפן ההקלטות. שבוע בערך לפני כן, הם התכנסו בביתו של ג’ורג’ הריסון שבבעלותו היה מכשיר הקלטה רציני והקליטו 27 הקלטות דוגמא לשירים שצברו עבור האלבום. השיר הראשון עליו הם התחילו לעבוד באולפן היה Revolution 1 של ג’ון.

31 במאי 1968 – מקליטים את Revolution 1

ה 4 ביוני 1968 – ממשיכים עם Revolution 1

ה 4 ביוני 1968 – ממשיכים עם Revolution 1

ב 5 ביוני 1968, התחילו הביטלס לעבוד על השיר הבא Don’t Pass Me By שכתב לא אחר מאשר רינגו. יומיים אחר כך טסו רינגו וג’ורג’ לארה”ב כשהתרוץ העיקרי היה השתתפותו של הריסון בסרט “ראגה” של ראבי שאנקר. ב 8 ביוני השתתפו פול וזוגתו דאז ג’יין אשר בחתונתו של אחיו של פול, מייק.

8 ביוני 1968 – פול בחתונתו של מייק מקרטני

בהעדרם של רינגו וג’ורג’, ג’ון ופול לא לוקחים חופשה ועובדים כל אחד על היקר לו: ב 10 ביוני מוצא לנון זמן להמשיך ולשחק עם הבייבי החדש שלו Revolution 9 ולמחרת מקליט פול את Blackbird ומקדם את בת טיפוחיו מרי הופקין. ג’ורג’ ורינגו חוזרים ב 18 ביוני לאנגליה, אבל אבוי, יומיים אחר כך טס לו מקרטני לארה”ב על מנת לקדם את חברת אפל החדשה בכנס של קפיטול בלוס אנג’לס. שם הוא מקדם גם את אהבתו הלוהטת והחדשה לא פחות לגברת לינדה איסטמן. לנון מנצל את ההזדמנות ומגביר הילוך על Revolution 9. הריסון מנצל את הזמן גם הוא וב 24 ביוני מתחיל להפיק לג’קי לומאקס, הטאלנט החדש של חברת אפל. הריסון גם תרם לו שיר שכתב ולא זכה להכנס לאלבום הלבן Sour Milk Sea. מקרטני חזר ללונדון והאלבום הלבן שוב עלה על המסלול. ב 26 ביוני התחילה העבודה על עוד שיר של ג’ון, זה עם השם הכי ארוך בתולדות הביטלס: Everybody’s Got Something To Hide Except Me And My Monkey. ב 27 ביוני התחילה העבודה על Good Night שכתב ג’ון לבנו ג’וליאן ובוצע על ידי רינגו. הוא יזכה לסגור את האלבום הלבן.

עובדים על Good Night ב 28 ביוני 1968

ב 3 ביולי התחילה סאגת Ob-La-Di, Ob-La-Da שבסופו של דבר תדיר את ג’ף אמריק מהאולפן ומדעתו. ותחילת העבודה על הגרסה החשמלית והבועטת ל Revolution החלה ב 9 ביולי.

ממקססים ב 11 ביולי 1968

ב 15 ביולי התחילה העבודה על Cry Baby Cry היפה והנוגה של לנון וב 18 ביולי על שיר חדש של פול Helter Skelter. למחרת התחילו הביטלס לעבוד על השיר העוקצני של לנון כלפי המהרישי מאהש יוגי שקיבל את השם Sexy Sadie.

19 ביולי 1968

19 ביולי 1968 – פול עם ג’ורג’ מרטין ומל אוונס

למחרת, ב 20 ביולי, נפרדות דרכיהן של פול וג’ין אשר סופית. ב 22 ביולי הגיעה תזמורת לאולפן על מנת להקליט את קטע התזמור עבור Good Night ועוד קטע שכתב ג’ורג’ מרטין עבור הפתיחה של Don’t Pass Me By שכונה – A Beginning.

ג’ון עם התזמורת ב 22 ביולי 1968

ב 25 ביולי הגיע סוף סוף תורו של ג’ורג’ הריסון והעבודה על While My Guitar Gently Weeps התחילה. ב 28 ביולי 1968, יצאו חברי הלהקה לסיבוב צילומים ברחבי העיר בסשן מרענן שכונה ה Mad Day Out. הוא צולם בלא פחות מ 7 לוקיישנים שונים.

ה 28 ביולי 1968 – הביטלס וחבר ב Mad Day Out

למחרת התחילה העבודה על מה שיהיה הסינגל הבא של הביטלס – Hey Jude.

ה 30 ביולי 1968 – עובדים על Hey Jude

ה 1 באוגוסט 1968 – עדיין Hey Jude

ה 1 באוגוסט – מתגודדים סביב המאסטר

ב 7 באוגוסט החלה העבודה על Not Guilty של ג’ורג’ הריסון ולמרות כמות השעות שהושקעה בו, הוא לא עבר את האודישנים ולא זכה להכנס לאלבום. ב 9 באוגוסט הקליט מקרטני את Mother Nature’s Son וב 13 באוגוסט התחילה העבודה על Yer Blues של ג’ון ועל עוד קטע שלא נכנס לאלבום בשם What’s The New Mary Jane. Rocky Raccoon הווסטרני של פול הוקלט ב 15 באוגוסט וב 20 באוגוסט, ביום השלמות, הקליט מקרטני באישון לילה את קטע האוננגרד הקטן שלו Wild Honey Pie. יומיים אחר כך, ב 22 באוגוסט, הביטלס התפרקו. ובכן כמעט. רינגו החליט שנמאס לו והוא נטש את הלהקה וטס עם משפחתו לחופשה בסרדיניה.

רינגו והמשפחה מגיעים לסרדיניה

מכיוון שסשני הקלטה באולפן כבר נקבעו מראש, הלהקה פשוט המשיכה בלעדיו והם הקליטו באותו היום את Back in the USSR. השיר הבא שהוקלט בהעדרו של רינגו הוא Dear Prudence והעבודה עליו החלה ב 28 באוגוסט. בשני השירים האחרונים, המתופף הוא לא אחר מאשר פול מקרטני. ב 3 בספטמבר חזר רינגו לחיק הלהקה האוהבת ואפשר היה לצלם את הקליפים עבור Hey Jude ו Revolution ביום שלמחרת.

מצלמים ב 4 בספטמבר באולפני טוויקנהאם

ב 11 בספטמבר 1968 התחילה העבודה על Glass Onion של ג’ון ששילב בו רפרנסים לשירים אחרים של הביטלס. בתוך כך הצליח פול להתחיל לעבוד על I Will הקטן והיפה שלו ב 16 בספטמבר. ב 18 בספטמבר הוקלט Birthday הספונטני ביום אחד ולמחרת התחילה העבודה על Piggies של ג’ורג’ הריסון. ב 23 בספטמבר התכנסה הלהקה על מנת להקליט את Happiness Is A Warm Gun המורכב והאדיר של ג’ון לנון.

העבודות על Happiness Is A Warm Gun

ב 1 באוקטובר כינס מקרטני שוב את כולם על מנת להקליט את שיר המחווה ל’בית אבא’ – Honey Pie.

ה 1 באוקטובר – מקליטים את Honey Pie

יומיים אחר כך ב 3 באוקטובר, הוקלט Savoy Truffle של הריסון ללא לנון.

ה 3 באוקטובר 1968

השיר Martha My Dear הנהדר של פול התחיל את דרכו האולפנית ביום שלמחרת וקיבל גם את עבודת התזמור הראוייה לו.

ה 4 באוקטובר 1968

ב 7 וב 8 באוקטובר הקליטו הריסון, מקרטני וסטאר את השיר המרטיט של הריסון Long Long Long.

ה 7 באוקטובר 1968

ה 8 באוקטובר 1968

לחלק השני של היום, הגיע לנון כדי להקליט עם הלהקה שני שירים שלו. האחד I’m So Tired והשני The Continuing Story Of Bungalow Bill.

לנון ב 8 באוקטובר 1968

יום המחרת, ה 9 באוקטובר, יום הולדתו ה 28 של לנון – היה יום של מיקסים והשלמות באולפן. מקרטני ניצל את השעות הריקות, תפס אולפן ריק והקליט את Why Don’t We Do It In The Road עם רינגו. ה 12 באוקטובר היה יום של ציון דרך. זה היה היום האחרון בו התחיל מישהו מהם להקליט שיר חדש. בשאר הימים הבאים יהיו רק סגירות של שירים שכבר הוקלטו. אם התחלנו את עבודות ההקלטה על האלבום עם שיר של לנון, מן הראוי שגם נסיים אותו כך. Julia האמוציונאלי והאישי סוגר את הקלטות האלבום הלבן. אז מה נשאר? לבחור את סדר השירים ולעצב פוסטר. מקרטני מקבל עליו (או לוקח) את העבודה מול מעצב הפוסטר, ריצ’ארד האמילטון.

פול עם ריצ’ארד האמילטון מעצבים פוסטר

אמצע אוקטובר – עובדים על סדר השירים באלבום

פירות העמל של תקופת ההקלטות

בשמחה רבה, 4 וחצי חודשים של עבודה קשה הגיעו אל סיומם. האלבום הלבן הכפול של הביטלס יצא לאור ב 22 בנובמבר 1968.

147 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Hey Bulldog

bottom of page