האלבום ריבולבר נפתח בספירה בקול מעושן, איטי וחסר חיים 1..2..3..4..1..2.. הספירה הזו היא לא מקרית. היא קורצת לספירה אחרת, אחת בעלת רוח קרב ונעורים, ספירה רעננה שפותחת את אלבום הבכורה של הביטלס ואת הקריירה שלהם שלוש שנים לפני כן. הספירה הזו היא שיקוף של האווירה והמצב הנפשי של הביטלס בתקופת אמצע 66, אך מה שבא אחריה הוא הפתעה גמורה. ג’ורג’ הריסון פותח אלבום של הביטלס בפעם הראשונה והאחרונה. זאת ועוד, ג’ורג’ לראשונה מכניס 3 שירים לאלבום של הביטלס.
האלבום נפתח עם ליין בס ותופים פאנקים שמבלבלים את החושים, ועל מה בדיוק שר ג’ורג’ ? האם זה על מיסים ?
“גיליתי שאני משלם סכום עצום של כסף עבור מיסים. אתה כל כך שמח שאתה סוף סוף מתחיל להרוויח כסף – ואז אתה מגלה על המיסים. בימים ההם שילמנו 19.96 שילינג מס מכל פאונד שהרווחנו, והיו עוד תוספות של מיסים. זה היה מגוחך – עונש כבד לשלם על עשיית כסף. זה היה מפנה גדול עבור בריטניה. כל מי שאי פעם עשה כסף עבר לאמריקה או למקום אחר”.
וכך כותב ג’ורג’ בשיר מנקודת מבטו של גובה המס:
תנו לי להסביר לכם איך זה יהיה 1 לכם, 19 בשבילי, כי אני איש המס
המיסים הכבדים, מסתבר הטרידו את מנוחתם של כל חברי הביטלס ושל בריאן גם כן, רינגו נזכר: “גיבשנו תוכנית מטורפת, שבה שילמנו לבחור ללכת לגור באיי הבהאמהס ולהחזיק שם את הכסף עבורנו כדי שיהיה חופשי ממס. בסופו של דבר היינו צריכים להביא את כל הכסף בחזרה, לשלם את המסים עליו ולשלם לבחור הזה”.
הרעיון לשיר התבשל במוחו של ג’ורג’ אך הוא לא היה מרוצה ממה שכתב וניגש ללנון לעזרה.
הוא הגיע עם השורות האלו:
Now, let me tell you how it will be
There’s one for you, nineteen for me Cos I’m the Taxman, yes I’m the taxman
You may work hard trying to get some bread You won’t make out before you’re dead Cos I’m the taxman – yes I’m the tax man
And you’re working for no one but me So give in to conformity
Now what I let you keep for free Won’t take long to get back to me Cos I’m the tax man – yes I’m the tax man
לנון סיפר: “ג’ורג’ כתב את השיר ועזרתי לו. אני זוכר את היום שבו ג’ורג’ התקשר לבקש עזרה עם Taxman. זרקתי כמה קווים כלליים כדי לעזור כי זה מה שהוא ביקש. הוא בא אלי כי הוא לא יכול ללכת לפול. פול לא היה עוזר לו באותה תקופה. לא רציתי לעשות את זה. חשבתי, אוי לא, אל תגידו לי שאני צריך עכשיו לעבוד על הדברים של ג’ורג’. זה הספיק לי לעבוד על החומרים שלי ושל פול. אבל בגלל שאהבתי אותו ולא רציתי לפגוע בו כשהוא התקשר אחר הצהריים ואמר, ‘תעזור לי עם השיר הזה?’ נשכתי את הלשון ואמרתי בסדר.”
דף המילים הראשוני שכתב ג’ורג’ לשיר
רעיון נוסף שנתן לנון לג’ורג’ בשלב יותר מאוחר הוא להשתמש בשמותיהם של ראש ממשלת בריטניה דאז הארולד וילסון ושל ראש האופוזיציה אדוארד הית’.
ההקלטות לריבולבר מתחילות ב 6 באפריל 1966. ב 20 באפריל, יום עבודה מפרך של 12 שעות באולפן, הביטלס מגיעים לעבוד על Taxman רק בסופו של היום, לאחר שכל היום עבדו על And Your Bird Can Sing של ג’ון. לאחר שסיימו איתו, עוברים הביטלס להקליט 4 טייקים ל Taxman שלא עולים יפה.
למחרת הם מגיעים לאולפן ומתחילים לעבוד על השיר מחדש. הפעם מוקדשות 10 שעות שלמות עבור הקלטת Taxman בלבד.
ג’ף אמריק סיפר: “ג’ורג’ מרטין תמיד נראה קצת מודאג לגבי האיכות של יצירות של הריסון ואת כמות הזמן המושקע בהם – מה שכמובן הביך את ג’ורג’ “.
אחרי כמה חזרות ודיונים התגבש הליין אפ הבא: ג’ורג’ בגיטרה, פול בבס ורינגו בתופים. וג’ון – כרגע על כלום.
פול ספר עד 4 וכך הוקלטו 11 טייקים.
נגינת הגיטרה של ג’ורג’ הושפעה משירים שיצאו באותה שנה כמו Get Out Of My Life Woman של לי דורזי.
ו Somebody Help Me של The Spencer Davis Group
על טייק 11 שהיה המוצלח ביותר הוקלט קולו של ג’ורג’ והוכפל, כמו כן הוכפלה הגיטרה החשמלית של ג’ורג’. רינגו מוסיף טמבורין ועכשיו מגיע הזמן להוסיף את קולות הרקע.
רינגו עם הטמבורין
ג’ון ופול מתגייסים למשימה ומקליטים את קולות הרקע שכוללים גם את השורה anybody gotta bit of money. יש מי שקריאות ה Taxman שלהם מזכירות לו מאוד את הפתיח של סדרת הטלוויזיה Batman מתחילת 1966. תשפטו אתם:
עכשיו נשאר להקליט את סולו הגיטרה.
ג’ורג’ חשב שזה אך טבעי שהוא, גיטריסט הלהקה יקליט את הסולו עבור השיר שלו עצמו.
פול מנגן גיטרה בסשנים של ריבולבר
אבל משהו לא עובד, ג’ורג’ לא מצליח להגיע לתוצאה טובה. טכנאי האולפן מנסים לעזור ולהאיט את ההקלטה כדי לקבל משהו שאפשר לעבוד איתו – נאדה. כך שעות על שעות מנסה הריסון להקליט את הסולו אך לשווא. ג’ורג’ מרטין שכבר הוזכר שלא היה מרוצה בשלב זה בהשקעה של זמן רב בשירים של ג’ורג’, החל לאבד סבלנות. לאחר זמן מה, נכנס ג’ורג’ מרטין לאולפן ובעדינות האופיינית לו הסביר לג’ורג’ שזה לא הולך ושהם צריכים להתקדם הלאה. מרטין ממנה את פול, האיש למשימות מיוחדות להשלים את המשימה.
ג’ף אמריק סיפר: “יכולתי לראות מן המבט על פניו של הריסון שהוא לא אוהב את הרעיון, אבל הוא הסכים באי רצון ונעלם לשעתיים. לפעמים הוא עשה את זה – הוא הוציא קצת זעם, ואז בסופו של דבר חזר”.
בידנו תמנות נדירות ממה שקרה שם באולפן באותם רגעים. אומר זאת כך – התמונות קשות לצפייה לגיטריסטים מובילים בלהקות ששמם הביטלס.
שנים אחר כך הודה הריסון שהוא היה מרוצה מהסולו של פול בשיר ותירץ זאת באורינטציה ההודית בה ניגן פול.
ג’ף אמריק סיכם את העניין: “הסולו של פול היה מדהים באכזריותו – לנגינת הגיטרה שלו היתה אש ואנרגיה שחברי הלהקה הצעירים הגיעו אליהם רק לעיתים נדירות – התוצאה הושגה רק בנסיון אחד או שניים”.
הנה מה שעולל פול:
בסופו של היום הזה, זו היתה התוצאה:
ביום שלמחרת, ה 22 לאפריל, משתמשים ג’ון ופול ברעיון של ג’ון ומקליטים את שמותיהם של ראש ממשלת בריטניה וראש האופוזיציה במקום השורה anybody gotta bit of money.
ב 21 ביוני במהלך העבודות על המיקס של השיר, חלקו של הסולו שניגן פול מתווסף גם לסופו של השיר.
על ההחלטה למקם את השיר כראשון באלבום אמר ג’ף אמריק: “תמיד חשבתי שהשיר החזק ביותר של ג’ורג’ בריבולבר הוא Taxman וג’ורג’ מרטין כנראה הסכים, כי הוא החליט לשים את זה במקום החשוב ביותר באלבום ששמור לשירים הטובים, כי הרעיון הוא לנסות לתפוס את המאזין מיד”.
השיר מעולם לא בוצע בהופעות על ידי הביטלס אך אם בכל זאת תרצו לדמיין את הביטלס מתפוצצים על הבמה ביפן עם Taxman, האנימטורים של Rock Band דאגו לכם וגם החזירו לג’ורג’ את הסולו האבוד שלו.
ב 1991 מבצע הריסון את השיר בסיבוב ההופעות ביפן שעשה עם אריק קלפטון וראה אור גם באלבום כפול.
את הפוסט נסגור עם מישהו שהושפע מאוד מהשיר והוא פול וולר מלהקת הג’אם שב 1980 הוציאו את השיר Start שנכלל באלבום המופת שלהם Sound Affects. חוץ ממילות השיר הנגינה היא כמעט העתק מדוייק של Taxman – הלהקה הביעה פליאה באחד הראיונות על כך שלא נתבעו.