top of page
תמונת הסופר/תאורי קואז

Sexy Sadie

עודכן: 1 בנוב׳ 2022

אלכסיס מארדאס הוא בחור ממוצא יווני, שעבר מאתונה ללונדון בתחילת שנות ה 60. בלונדון הוא התחבר עם בריאן ג’ונס מהרולינג סטונס, והפך לחלק מצוות הבמה שלהם כשהמשימה שקיבל הייתה לקשר בין עוצמת הקול שיצאה מהרמקולים לבין עוצמת התאורה. הוא התיידד עם אחד מבעלי גלריית האינדיקה, ג’ון דונבר, ובשלב מסויים השניים אף חלקו דירה בלונדון. כנראה שבאחד הסיורים של ג’ון בגלריה, נתקל בו אלכס שהלהיב אותו עם הידע הטכנולוגי עליו דיבר ללא הפסקה ועם קופסא שבנה בעלת אורות מהבהבים שבעצם לא עושה הרבה חוץ מזה וכונתה, “קופסת הכלום”. אלכס מקבל מלנון את הכינוי ‘מג’יק אלכס’ או ה’גורו’.


לנון עם קופסת הכלום של אלכס

מקרטני סיפר: “מכיוון שג’ון הציג אותו כגורו, היה עליו לחץ לנסות ולהתנהג כמו אחד. לא התייחסתי אליו ככה, חשבתי שהוא סתם בחור עם רעיונות מעניינים”.

אלכס צולם לקטע בסרט מסע הקסם המסתורי בסצינה משעשעת בה הוא שר את “חומות יריחו”:


הסיבה שאלכס שנפטר בשנה שעברה בגיל 74 פותח את הפוסט של היום, היא דווקא הצטרפותו למסע של הביטלס אל המחנה של המהרישי מהאש יוגי ברישקש שבהודו. למעשה אלכס במכוון או שלא, מגיע למחנה לאחר שפול ורינגו כבר עוזבים אותו. לנון שכאמור ראה בו גורו, הושפע ממה שהיה לאלכס לומר. ישנם כאלו הגורסים כי היה זה אלכס שהתחיל שמועה שהמהרישי ניסה לפתות את אחת המשתתפות בסדנת המדיטציה שהתבררה מאוחר יותר כמיה פארו. סינתיה לנון ששהתה שם, סיפרה שלדעתה אלכס רצה לנטוש את המחנה ורצה שלנון ינטוש יחד אתו ולכן המציא את השמועה. לנון מצדו שמח על ההזדמנות שניתנה לו והחל בהכנות לעזוב את הודו.

הנה מה שקרה במחנה לדעתם של הביטונז הנפלאים:


קצת לפני שעזב לנון את המחנה של המהרישי, הוא החל בכתיבת שיר.

הוא סיפר: “השיר החל להכתב בדיוק כשעמדנו מחכים עם התיקים הארוזים למונית. חשבנו שהם מעכבים את המונית בכוונה כדי שלא נוכל להימלט מהמחנה המטורף הזה. היה שם בחור פרנואיד שחזר ואמר, ‘זה קסם שחור, קסם שחור. הם ישאירו אותנו פה לנצח'”.

כבר בנסיעה לדלהי יחד עם ג’ורג’ הריסון, לנון מתחיל לפזם: Maharishi, what have you done… הריסון שנחרד מציע את צמד המילים Sexy Sadie. לנון חוזר לאנגליה כשהריסון נשאר עוד מספר שבועות במדראס שבדרום הודו.

לנון ממשיך לעבוד על השיר וכדי להעצים את האכזבה שלו מהמהרישי, מגייס עם שינויים קלים את שורת הפתיחה של סמוקי רובינסון מהשיר I’ve been good to you שאומרת:

Look what you’ve done You made a fool out of someone

הנה השיר של סמוקי:


לתקופה מסויימת מקבל השיר את הכותרת Maharishi יחד עם קטע סרקסטי נוסף שכתב שלא ברור אם היה לו קשר ישיר לשיר. לקטע השני מקליט לנון יחד עם יוקו גרסה אקוסטית שנזנחה מכיוון שהקטע היה מורכב ממשפטים בהם לנון על מעללי המהרישי במחנה בתוספת משפטים של יוקו כמו: he was a sex maniac”.

הנה לכם לנון עושה ראפ:


באחד הימים כשישב ג’ון במשרדי אפל, הוא חורט את המילים של מה שיהפוך ל Sexy Sadie על לוח עץ. את הלוח שמרה מורין סטארקי וב 2013 הוא נכמר במכירה פומבית תמורת כ 150 אלף פאונד.


מילות השיר כפי שחרט לנון על לוח עץ

כשנפגשו שוב כל ארבעת הביטלס בביתו של ג’ורג’ על מנת לעבור על השירים לאלבום החדש (שיהיה האלבום הלבן), מקליט לנון דמו אקוסטי לשיר. כפי שהובטח בהוצאה המחודשת שתצא בנובמבר יצורפו כל ההקלטות שנעשו בביתו של ג’ורג’ באשר.

הנה לכם הדמו ל Sexy Sadie מאותו יום:


ב 19 ביולי 1968, מגיע תורו של Sexy Sadie להיות מוקלט. סידור הכלים הוא לנון בגיטרה האקוסטית, הריסון בחשמלית, מקרטני על אורגן ורינגו בתופים. השיחה ההזוייה הבאה נקלטה במיקרופונים עם תחילת הסשנים:

קן סקוט: סליחה ג’ורג’, מה אמרת ? הריסון: אמרתי שאין טעם שמר מרטין יהיה לחוץ. אתה יודע שכולנו כאן כדי לעשות זאת ואם אתה רוצה להיות לחוץ… מרטין: אני לא יודע מה לומר לך ג’ורג’. הריסון: אתה מאוד שלילי!

את השיחה הזו ועוד הקלטות מאותו היום תוכלו לשמוע בלינק הבא:


בחלק אחר נשמעת יוקו כשהיא מייעצת לכולם לנגן “קצת יותר טוב”. לנון שמנסה להרגיע את האווירה עונה: “טוב, אולי אני יכול”.

כאתנחתא בין ההקלטות, מבצע לנון שיר לא גמור שכתב בשם “הבלוז של בריאן אפשטיין” על מנהלם המנוח שם הוא שר בפתיחה:

What about Brian Epstein and his brother Sam? They was workin’ in a coal mine, doing what I am

לבריאן לא היה אח בשם סאם, אלא בשם קלייב, אך שמו האמצעי של בריאן היה סמואל ואולי זה החבור שעושה לנון לשיר הג’יבריש הזה שלא נעשה בו שימוש.


באחד הטייקים של Sexy Sadie שר לנון בהתגרות:

Sexy Sadie, you little twat Who the fuck do you think you are? Who the fuck do you think you are? Oh, you cunt.

הוא שואל את מקרטני איך זה נשמע ומקרטני עונה: “קצת יותר סימפטיה…” לצחוקו של לנון.


21 טייקים לשיר הוקלטו באותו היום. טייק 6 מופיע בחלקה השלישי של האנתולוגיה שם תוכלו לשמוע שלשיר עדיין לא היה סיום מסודר ולכן הוא מסתיים בפייד אאוט. ב 24 ביולי הם חוזרים לעבוד עליו כשהם משאירים את מה שהוקלט עד כה מאחור ומתחילים מחדש. הם מקליטים 23 טייקים חדשים כשהאחרון בהם הוא המוצלח ביותר, אך לנון עדיין לא מרוצה והשיר נשאר בצד לטובת העבודה המאומצת על הסינגל החדש Hey Jude בשבועות הקרובים.

הנה קטע מטייק 28 מאותו היום:



ב 13 באוגוסט חוזרים הביטלס לעבוד מחדש על השיר בפעם השלישית כשסידור הכלים מעט משתנה: פול עובר לנגן על פסנתר, לנון נשאר על האקוסטית, הריסון מתחבר עם החשמלית ללזלי ספיקר ורינגו בתופים. את הטייק הראשון לאותו היום הם מסמנים ללא סיבה מובנת כטייק 100 והטייק השמיני ז”א 107 נבחר כטוב ביותר, עליו מתחילה עבודת המרה לטרק אחד על מנת לפנות עוד ערוצים. באותו היום הם עוברים לעבוד על שיר אחר של לנון בשם Yer Blues.


לנון עם אקוסטית באולפן

ב 21 באוגוסט, נפגשים שוב כולם כדי לסיים סופית את ההקלטות השיר. לנון מקליט עוד קולות, פול מוסיף אורגן ולפני שהם מרגישים, שוב מתמלאים ארבעת הערוצים. שוב נעשית פעולת המרה או כיווץ לטרק אחד, ועל הערוצים הפנויים מקליט מקרטני את הבס ורינגו מוסיף טמבורין. נחשו מה שוב קורה ? שוב מתמלאים הערוצים ושוב יש צורך בכיווץ לטרק אחד. לערוצים הפנויים מכפיל הריסון את תפקיד הגיטרה שלו ולנון ומקרטני מוסיפים קולות רקע.

האלבום הלבן היה האלבום האחרון של הביטלס בו צוות טכנאי האולפן בראשותו של ג’ורג’ מרטין עמל על מיקס מונו ועל מיקס סטריאו בנפרד כמקובל עד אז. העבודה בנפרד על 2 גרסאות המיקס, יצרה הבדלים לפעמים מהותיים בין 2 הגרסאות. למשל, אם נבחן את Sexy Sadie בגרסת הסטריאו, נשמע 2 הקשות של מצילות טמבורין בפסנתר הפותח לעומת צליל יחיד במיקס המונו. גרסת המונו של האלבום הלבן אגב ,לא יצאה לארה”ב.

ההוצאה הבאה של אלבום של הביטלס לאחר האלבום הלבן, באלבום Yellow Submarine, הוצאת ה”מונו” ששוב יצאה רק בבריטניה הייתה בסה”כ איחוד של 2 ערוצי הסטריאו.

נחזור לצוות האולפני שלנו שיומיים לאחר סיום ההקלטות של השיר, ב 23 באוגוסט עומל על מיקס המונו. 5 ניסיונות נעשו באותו היום כדי להשיג את המיקס המושלם . הניסיון החמישי תויג RM5 והיה ארוך בכמעט 40 שניות מהגרסה הסופית שנכנסה לאלבום. כאן תוכלו לשמוע את הניסיון החמישי עם הסוף הארוך שירד בעריכה.




היום נסיים עם להקת רדיוהד שהושפעו מאוד מ Sexy Sadie כשהקליטו את Karma Police ובכלל האלבום הלבן נראה נוכח באלבום המופת שלהם OK Computer. האזינו לסגנון הנגינה בפסנתר במיוחד בין הבתים לפזמון, לאקורדים הדומים ולרעיון של הרוחניות הנשברת, כי אסור להתעסק עם משטרת הקארמה.


27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page