top of page

Octopus’s Garden

עודכן: 8 באפר׳ 2023

ב 22 באוגוסט 1968, רינגו מחליט לפרוש מהביטלס. המתחים בין חברי הלהקה הכניעו אותו והוא לוקח את משפחתו וטס לסרדיניה. “עזבתי כי הרגשתי שני דברים: הרגשתי שאני לא מנגן טוב, וגם הרגשתי ששלושת האחרים היו באמת מאושרים ואני הייתי האאוטסיידר. הלכתי לבקר את ג’ון שגר בדירה שלי בכיכר מונטגו עם יוקו מאז שעזב את קנווד. אמרתי, ‘אני עוזב את הלהקה כי אני לא מנגן טוב ואני מרגיש לא הכי אהוב ואתם השלושה כל כך קרובים. וג’ון אמר, “חשבתי אותו הדבר על שלושתכם! אז ניגשתי אל פול ודפקתי על הדלת שלו. אמרתי את אותו הדבר: “אני עוזב את הלהקה. אני מרגיש שאתם קרובים מאוד ואני מחוץ לזה. ” ופול אמר, “חשבתי אותו הדבר על שלושתכם! אפילו לא טרחתי ללכת לג’ורג’. אמרתי, ‘אני יוצא לחופשה’. לקחתי את הילדים וטסנו לסרדיניה”


רינגו ומשפחתו בסרדיניה

באותו היום נקבע סשן באולפן על מנת להקליט את Back In The USSR של פול. למרות עזיבתו של רינגו, שאר חברי הלהקה המשיכו בעבודה כשפול ניגן על התופים וג’ון החליף אותו בבס.

במהלך הטיול, מבלים רינגו ומשפחתו על יאכטה בשם Amelfis שסיפק באדיבותו השחקן פיטר סלרס (כעבור שנה ישחקו השניים זה לצד זה בתפקיד האבא והבן בסרט The Magic Christian).

“פיטר סלרס השאיל לנו את היאכטה שלו ויצאנו להפלגה. אמרנו לקפטן שאנחנו רוצים לאכול פיש אנד צ’יפס לארוחת צהריים – כי זה מה שאתה אוכל כשאתה מליברפול. כשארוחת הצהריים הגיעה, היו לנו את הצ’יפס, אבל היה עוד משהו על הצלחת. הוא אמר: ‘הנה הדג שלך והצ’יפס’. – מה זה??? – ‘זה דיונון’. – “אנחנו לא אוכלים את זה, איפה הבקלה שלנו?” בכל אופן, אכלנו את זה בפעם הראשונה וזה היה בסדר. קצת כמו גומי אבל זה היה טעים כמו עוף. נשארתי עם הקפטן על הסיפון ודיברנו על תמנונים. הוא אמר לי שהם מסתובבים במערות שלהם ומסתובבים על קרקעית הים, מוצאים אבנים מבריקות ופחיות כדי להציב מסביב למערה שלהם כמו גן. חשבתי שזה נהדר, כי כל כך התחשק לי להיות מתחת למים גם כן. ישבתי קצת עם הגיטרה – והנה היה לנו את Octopus’s Garden!”

לאחרונה (בראיון אצל ג’ימי קימל בפברואר 2022), רינגו הוסיף לסיפור את העובדה שהוא היה מסטול לגמרי כשהקפטן סיפר את הסיפור וזה הוסיף ועצים את החווייה.

רינגו עם פיטר סלרס ב The Magic Christian

הפעם הראשונה בה באמת עובדים על השיר באולפן היתה בינואר 1969 במהלך מה שכונה פרויקט Get Back. ג’ורג’ הריסון שחש באותה תקופה שיצירותיו לא מקבלות את המקום והכבוד הראוי להן, התנדב לשבת עם רינגו ולעבוד על השיר. בקטע המקסים הבא מתוך הצילומים לסרט Let it Be, אפשר לראות את רינגו ב 26 בינואר 1969, מנסה לעניין את ג’ורג’ בשיר החדש שלו:

ריסון סיפר: “זה השיר של רינגו. אמנם זה רק השיר השני שכתב רינגו, אבל הוא נהדר. הוא השתעמם לנגן בתופים, ובבית הוא ניגן קצת פסנתר, אבל הוא הכיר רק שלושה אקורדים. אותו הדבר בגיטרה. אני חושב שזה שיר נהדר, באמת, זה נשמע על פניו כמו שיר ילדים מטומטם, אבל המילים הן נהדרות. אני מוצא משמעות עמוקה מאוד במלים שרינגו כנראה לא רואה, אבל כל דבר כמו “Resting our head on the sea bed” ו “We would be warm below the storm” ממש נהדר, הסערה היא כמו שלב בתודעה, אם אתה עובר אותו יש שלווה. אז רינגו כתב שיר קוסמי בלי לשים לב.”

מכשיר ה Leslie speaker cabinet

ב 26 באפריל 1969, במהלך ההקלטות המוקדמות למה שיהיה האלבום Abbey Road, מוקדש היום ל Octopus’s Garden כשפול עובד בתחילת היום גם על Oh! Darling. העבודה החלהב 4 אחה”צ כשלא פחות מ 32 טייקים נעשים כשרינגו על התופים ובשירה זמנית, מקרטני בבס, הריסון ולנון בגיטרות. לנון שוב ניגן את הפריטה שלמד מדונבן בהודו ונוגנה בשירי האלבום הלבן. הגיטרה של ג’ורג’ הועברה דרך Leslie speaker cabinet מה שגרם לצליל להדהד ויצרה את “אפקט דופלר”. אותו המכשיר היה בשימוש גם בהקלטת הקולות של ג’ון ב Tomorrow Never Knows. העבודה באותו היום מסתיימת ב 4 לפנות בוקר. אפשר לשמוע את טייק 2 שיצא באנתולגיה כאן:

בהיעדרו של ג’ורג’ מרטין באותו היום, הביטלס עצמם הפיקו את ההקלטות.

ב 29 באפריל ממשיכה העבודה ורינגו מקליט את הקולות המובילים. השיר נזנח עד ה 17 ביולי, באותו היום מקרטני מוסיף עוד גיטרת בס לשיר והריסון את קולות הרקע. רינגו מוסיף “אפקטים” כשהוא נושף עם קשית לתוך כוס מים ומייצר קולות ביעבוע מה שברוח הדברים יכל להתאים מאוד לפס קול הסרט צוללת צהובה. בצירוף מקרים באותו היום בדיוק, היתה הפרימיירה העולמית לסרט בלונדון.

ה 17 ליולי 69, הפרמיירה לYellow Submarine בלונדון

השיר הושלם ב 18 ביולי עם סיום הקלטת הקולות של רינגו. היצירה הזו של רינגו היתה השנייה והאחרונה שתרם לקטלוג של הביטלס.

רינגו ב 18 ליולי 69 , יום סיום העבודה על השיר


21 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page