את ההשראה לשיר שעליו נדבר היום קיבל מקרטני מהרצאה שקיים המהרישי בפברואר 1968 במחנה ברישקש הודו בו שהו הביטלס. המהרישי שנהג לערוך לא מעט הרצאות, דיבר בהרצאה זו על טיבו של הטבע. ההרצאה הספציפית הזו השפיעה רבות גם על ג’ון וגם על פול לכתוב שירים עם מוטיב הטבע בם. לנון כותב את “ילד של הטבע” Child of Nature ומקרטני מתחיל וכותב את “בן של אמא טבע” Mother Nature’s Son.
מקרטני ברישיקש
לדעתי זו הפעם הראשונה בה אנחנו מקבלים פרשנות נפרדת של לנון ומקרטני לאותו אירוע, ומדהים לשמוע איך כל אחד מהם פירש זאת. השיר של לנון הופך כמובן ברבות השנים (שלוש), ל Jealous Guy ויוצא לאור באלבום הסולו השני והמצליח שלו Imagine ואם ממש תרצו תוכלו להקשיב לו מבצע אותו בביתו של ג’ורג’ הריסון במסגרת הדמואים באישר.
למקרטני יש כבר את הרעיון ברישיקש אבל את החלק הארי של כתיבת השיר הוא מבצע דווקא בבית אביו בליברפול. זהו אותו בית מרווח שרכש מקרטני לאביו ב 1964 וכונה Rembrandt, ואת חלקו ב We Can Work it Out כתב מקרטני גם כן שם.
“אני זוכר שכתבתי את Mother Nature’s Son בבית של אבא שלי בליברפול. לעתים קרובות נהגתי לעשות זאת אם הייתי מגיע לבקר אותו. בביקורי המשפחה הייתי תמיד במצב רוח טוב, אז זו הייתה הזדמנות טובה לכתוב שירים”.
פול מקבל השראה משיר שאהב של נט קינג קול בשם Nature Boy שיצא ב 1948 והכיל את השורות הבאות:
There was a boy A very strange, enchanted boy They say he wandered very far Very far, over land and sea A little shy and sad of eye But very wise was he
הוויכוח הנצחי בין ג’ון לפול על מי כתב מה ומתי לא יפסח גם על השיר הזה, הפעם ג’ון טען שזהו שיר של פול ברמ”ח אבריו ואין לו שום נגיעה בו. פול מצידו לא ממש היה נחרץ ובטוח וחשב שאולי ג’ון עזר פה ושם. מה שבטוח הוא שאין לנו שום מושג.
ההקלטה הראשונית, לפחות זו הידועה לנו, נעשתה כמיטב המסורת של האלבום הלבן במסגרת הדמואים שהוקלטו בביתו של ג’ורג’ באישר וזאת במסגרת גיבוש השירים להקלטות האלבום החדש המשמשות ובאות.
ההקלטות האלו באישר בוצעו בסוף מאי 1968 ואני יכול לחשוב שאולי ההחלטה להכניס את שירו של מקרטני על אמא טבע, מן הסתם פסלה את כניסתו של שירו של ג’ון על אותו הנושא שלדעתי היה גם פחות אפוי משירו של מקרטני.
ב 11 ביוני, בעת הקלטת Blackbird נשמע פול לראשונה כשהוא מבצע חזרות באולפן על Mother Nature’s Son.
ההקלטה הזו חשובה מפני שבה ניטע הרעיון לשלב בשיר להקת כלי נשיפה. ומי אתם מנחשים שמציע את הרעיון ? לנון כמובן. ג’ון מושפע מאוד מאלבומו השלישי של האומן החביב עליו באותה תקופה, הארי נילסן שהוציא באותו שנה אלבום בשם Ariel Ballet ובו שילב קטעי כלי נשיפה. שנה אחר כך יקליט נילסן גרסה משלו ל Mother Nature’s Son עבור אלבומו הבא, הרביעי שנקרא בפשטות Harry ובצחוק הגורל, יחליף את כלי הנשיפה בכלי מיתר. האמת? גרסה יפה יצאה לו.
הנה תקציר השיחה שמתנהלת באולפן בתחילה:
מקרטני: “…הקטע הוא שדמיינתי כלי מיתר אחרי הקטע השני, או משהו דומה..”. ג’ורג’ מרטין: “חשבתי על משהו מורכב שמגיע ממרחק, כמו קישוט על גב של ציור”. לנון מתערב מחדר הבקרה: “…להקה קטנה של כלי נשיפה… להקה נחמדה של כלי נשיפה…” פול: “…כן זה יהיה נחמד…”
לא חשבתם שאשאיר אתכם ללא הקלטה של החזרה המוקדמת הזו נכון?
בלינק הבא תוכלו גם לראות את מקרטני ביום הזה בחזרות על Blackbird
הפעם הבאה בה אנחנו פוגשים את Mother Nature’s Son תהיה באולפן ההקלטות ב 9 באוגוסט.
באותו היום מקליטים הביטלס את Not Guilty המתיש בפעם המי יודע כמה וב 22:00, שעה מוקדמת יחסית לשאר הסשנים, מתפזרים שאר חברי הביטלס לביתם כשמקרטני נשאר לבדו באולפן על מנת להקליט את Mother Nature’s Son. טוב הוא לא לבדו באופן מוחלט, בחדר הבקרה איתו ג’ורג’ מרטין וקן סקוט. אזכיר שג’ף אמריק שהלך לעולמו לאחרונה, החליט באותה תקופה לפרוש מהעבודה עם הביטלס ב 16 ביולי עקב מה שהוא הגדיר “אווירה מתוחה” – אולי כך קוראים באנגלית בריטית נימוסית להצעת עבודה עם שכר גבוה יותר.
בכל מקרה, מקרטני מקליט באותו ערב/לילה, 25 ניסיונות בהם התחבט עם נגינת השיר כשהוא מנגן באקוסטית ומטופף ברגליו על מנת לשמור על הקצב.
באנתולוגיה 3 זכינו לשמוע את הניסיון השני שמסתיים עם השתטות קלה של מקרטני:
“Next item on this evening’s agenda, I’d like to give you my version of ‘London Derriere!’”
עכשיו עם ההוצאה המחודשת לאלבום הלבן, קיבלנו לא מעט טייקים חדשים שלא שמענו קודם ובניהם גם טייק 15 ל Mother Nature’s Son שאותי ריגש מ 2 סיבות: האחת, מקרטני מנסה לצאת קצת מגבולות השיר עם השירה וזה ממש מרענן, השנייה, מכיוון שאני סאקר של שיחות האולפן שלהם ובקטע החדש/ישן קיבלנו שיחת אולפן משעשעת מאוד בין פול וג’ורג’ מרטין.
הנה קטע מהשיחה ההזויה:
מקרטני: “סליחה. מה קורה עד עכשיו מר מרטין ?” מרטין: “עשית אחד או שניים נחמדים…אממ… “ מקרטני: “יש צ’אנס שמישהו מקשיב שם למעלה ?” מרטין: “אנחנו מקשיבים כל הזמן…”
טייק 24 הוא הטייק שמקרטני וצוות ההפקה מרוצים ממנו, אבל ליתר בטחון הם ממשיכים לעוד טייק אחד. בגלל השעה המאוחרת העבודה נפסקת וממשיכה שוב ב 20 באוגוסט. באותו היום מגיעים ג’ון ורינגו להמשיך ולעבוד על Yer Blues של ג’ון, פול מגיע על מנת להקליט את הקטע של כלי הנשיפה עבור Mother Nature’s Son וג’ורג’ הריסון נמצא בחופשה ביוון יחד עם פאטי ומל אוונס.
עוד לפני שמגיעה תזמורת כל הנשיפה הקטנה, פול מספיק להקליט עוד כמה תוספות עבור השיר. קודם כל הוא מעוניין להכניס תופים אבל שישמעו בצליל פתוח כמו תופי בונגו. ערכת התופים מוצבת בסופו של דבר במסדרון על מנת לקבל הד כשהמיקרופונים מרוחקים ממנה. פול מוסיף גם תופי טימפני כדי לקבל את האפקט הדרמטי בסופו של השיר. הוא מספיק גם להקליט טרק שני של גיטרה אקוסטית. אלן בראון אחד המהנדסים שנכחו נזכר: “השעה הייתה מאוחרת מאוד בלילה, כל הבניין היה שקט, ופול ניגן את השיר הקסום הזה. אני אוהב את הביטוי ‘יושב בשדה העשב שלי’. יש לזה תחושה של שלמות. זה לא סתם שדה ישן, זה שדה של עשב. כולנו התרגשנו. במקביל לסשן הזה, רוסיה בדיוק פלשה לצ’כוסלובקיה. כמובן שלא ידענו זאת באותו הרגע, אבל זה היה כל כך מנוגד למה שחווינו”.
ארבעת נגני כלי הנשיפה בהם 2 נגני חצוצרה ו 2 טרומבוניסטים, מגיעים על מנת להקליט את מה שכתב ותזמר ג’ורג’ מרטין שדווקא לא נכח באותו היום. באמצע העבודה עם נגני כלי הנשיפה נכנסים לפתע ג’ון ורינגו לחדר ולטענת קן סקוט האווירה העולצת הפכה ברגע אחד לכבדה ומתוחה.
בשעת לילה מאוחרת, לאחר שסיימו את עבודתם, עוזבים נגני כלי הנשיפה את האולפן ומתחילה מלאכת המיקס לשיר. מיקס מונו בסיסי מוכן כבר באותו הלילה אך לא באופן סופי. הוא ימתין עד ל 12 באוקטובר על מנת לקבל מיקס מונו וסטריאו סופיים שבוצעו על ידי ג’ורג’ מרטין, קן סקוט וג’ון סמית’ כשהביטלס יושבים לידם ומעורבים בכל חלק.
הבוס באולפן
קן סקוט סיפר: “הביטלס הלכו לאקסטרים ב ‘אלבום הלבן’. הם ישבו במיקסים והיו אומרים, ‘בסדר, בואו נוסיף המון טרבל והמון בס’. לפעמים זה נשמע טוב, לפעמים לא. רוב האנשים ניסו לשמור על הצליל טבעי ככל האפשר. הביטלס לא היו בהכרח רצו צליל טבעי”.