top of page

Happiness Is A Warm Gun

עודכן: 25 באוק׳ 2023

ב 19 במאי 1968 מתרחש הדייט הראשון של ג’ון ויוקו. דייט שמוליד אלבום אוונגרדי וזוגיות מופלאה.

ההזמנה לתערוכה של יוקו בנובמבר 66 בה נפגשו ג’ון ויוקו

אמנם השניים היו בקשר מאז פגישתם הראשונה ב 7 בנובמבר 1966 בגלריית אינדיקה שבלונדון בתערוכה של יוקו שנקראה Unfinished Paintings, אך זוהי לכל הדעות הפגישה הרומנטית הראשונה.

“כשחזרנו מהודו, שוחחנו זה עם זו בטלפון. התקשרתי אליה, זה היה אמצע הלילה וסינתיה לא היתה שם, חשבתי לעצמי, ‘טוב, עכשיו זה הזמן להכיר אותה יותר טוב’. היא באה אל הבית ואני לא ידעתי מה לעשות. אז עלינו לאולפן שלי והשמעתי לה הקלטות שעשיתי, כמה בדיחות ומוזיקה אלקטרונית. היו מעט מאוד אנשים שיכולתי להשמיע להם את זה. היא התרשמה מאוד, ואז היא אמרה, ‘טוב, בוא נקליט כמה קטעים’, אז עשינו את Two Virgins. השעה היתה חצות כשסיימנו, אחר-כך עשינו אהבה וזה היה כמו שתי בתולות. זו היתה הפעם הראשונה. לא הבנתי שאני מאוהב בה. עדיין חשבתי שזה שיתוף פעולה אמנותי”.

ההקלטות מאותו ליל אוהבים יצרו את האלבום האוונגרדי בעל הכותרת שמתכתבת עם שם התערוכה של יוקו מ 66: Unfinished Music No 1: Two Virgins. האלבום ראה אור בבריטניה ב 29 בנובמבר 1968 וספג אש. חוץ מהעטיפה הסנסציונית שלו עליה מופיעים ג’ון ויוקו בעירום וכמובן התוכן שצריך להיות חזק מאוד כדי להקשיב לו, האלבום מסמל את תחילת הסוף של הביטלס כשלראשונה חבר ביטלס מוציא פרויקט מוזיקלי עם פרטנר מוזיקלי אחר. זהון אגב לא היה פרויקט הסולו הראשון של חבר ביטלס, קדמו לו מקרטני עם הפסקול ל The Family Way שיצא בינואר 67, והריסון שהוציא פסקול לסרט Wonderwall ב 1 בנובמבר, רק מעט לפני האלבום של ג’ון ויוקו.

אתם מוזמנים להקשיב לצד הראשון של Two Virgins – אין אחריות על בעיות אזניים או מיצמוצים בעיניים לאחר ההאזנה.

בסוף מאי, התכנסו חברי הביטלס בביתו של ג’ורג’ הריסון באשר רגע לפני תחילת העבודה על האלבום הבא של הלהקה. הם הקליטו דמואים ל 23 קטעים שכתבו. חלקם נכתבו בהודו ורובם יוקלטו עבור האלבום הלבן. ההקלטות התבצעו בעזרת מכשיר הקלטה פשוט בעל 4 ערוצים שהיה לג’ורג’.

לנון והריסון במהלך הקלטות הדמואים באשר

אחד הקטעים שג’ון כתב בהודו הכיל שני משפטים: I need a fix ’cause I’m going down Back to the bits that I left uptown

כשחזר מהודו ולאחר הדייט עם יוקו, הוסיף את השורה הבאה על ליל האהבים:

Mother Superior jump the gun…

יוקו קיבלה את הכינוי “אם המנזר” ונשאיר לדמיון איזה אקדח נדרך שם. את הרעיון הזה ירחיב לנון בעתיד.

בסופו של הקטע מוסיף לנון על מנת שלא יהיה ספק בקשר של יוקו לעניין את הקטע הבא:

Yoko oh no oh no Yoko oh no oh yes

זו ההקלטה שמבצע לנון במרתון הדמואים בביתו של ג’ורג’ לאחר שחיבר את הכל יחדיו:

אל הקטע התייחס פול בביוגרפיה שלו Many Years From Now: “הוא נכנס לסמים קשים יותר משהיינו, ולכן השירים שלו קיבלו יותר התייחסויות להרואין. עד לנקודה זו פלירטטנו קלות עם LSD ומריחואנה אבל עכשיו ג’ון התחיל לדבר על fixes ו monkeys (שהיה כינוי להרואין) , וזה היה מצב קשה יותר, שלא כולנו היינו שותפים אליו. היינו מאוכזבים שהוא נכנס להרואין כי לא ממש ראינו איך נוכל לעזור לו … זו היתה תקופה קשה לג’ון, אבל לעתים קרובות הצרות והטירוף האלו יכולים להוביל לאמנות טובה, כפי שאני חושב שקרה במקרה הזה”.

לנון עם דונבן בהודו

לנון כמובן הכחיש שהשיר נכתב על הרואין.

הקטע הונח בצד והקלטות האלבום הלבן התחילו ביוני. מדי פעם חזר לנון לקטע הלא פתור הזה כשהוא תוהה מה לעשות איתו. קטע אחר שעבד עליו היתה מנגינה ללא מילים, בה הוא שילב את הפריטה המיוחדת שלמד מדונבן בהודו. הפריטה שהיתה פריטת פולק נפוצה, הופיעה בלא מעט שירים כמו To Try For The Sun של דונבן עצמו מ 65:

ובקטע Puff The Magic Dragon של Peter, Paul & Mary:

תוכלו לשמוע ממקור ראשון איך לימד דונבן את לנון לנגן את הפריטה הזו בהודו

את מה שלמד יישם לנון בהתלהבות ב Dear Prudence וב Julia הנפלאים. לנון ממשיך להאבק עם הקטע החדש בביתו ומוסיף לו את המשפט

Mama, you’re so beautiful this morning, I’d like to grab your weave

בנתיים, באולפני אבי רואד, לנון נתקל בכותרת מוזרה בירחון אמריקאי שנקרא The American Rifleman ששירת את ציבור חובבי הנשק החם.

“ג’ורג’ מרטין הראה לי את העטיפה של מגזין שאמר, ‘האושר הוא אקדח חם’. חשבתי שזה דבר נפלא ומטורף לומר. אקדח חם אומר שאתה ירית במשהו או מישהו”.

המאמר מתוך The American Rifleman

את הכותרת של הכתבה מאמץ לנון וכותב קטע בו הוא משתמש בכותרת של המאמר Happiness Is A Warm Gun. בגרסה מוקדמת של השיר I’m So Tired כתב לנון

When I hold you in your arms when you show me each one of your charms I wonder should I get up, and go to the funny farm

את השורות הללו לוקח לנון ומוציא מתוך I’m so Tired, ומשלב בהם את דימויי האקדח המיניים

When I hold you in my arms And I feel my finger on your trigger I know nobody can do me no harm

את הקטע שהורד מ I’m so tired הקליט לנון במסגרת הדמואים באשר ותוכלו להאזין לו כאן:

את הקטע החדש כתב לנון בסגנון הדוואופ של שנות ה50 כשאת ה Shoop shoop, doowah doowah הוא מחליף עם דימויים מעולם הנשק החם: Shoot shoot, bang bang.

בסופו של דבר הצליח לנון בעזרתם של חברים טובים לפצח את הקטע המוזיקלי הבלתי פתור שיהווה את הפתיחה ל Happiness Is A Warm Gun. זה קרה אחרי ליל התהוללות בו משתתפים לנון, דרק טיילור, ניל אספינל ופיט שוטון חבר הילדות של לנון שהיה גם חבר בקוורימן לתקופה קצרה. במהלך אותו אירוע לנון מבקש מהמשתתפים שהיו כולם בהשפעת LSD לעזור לו לסיים את הקטע הלא גמור. הוא מבקש מכל אחד שיזרוק משפטים לחלל האוויר על מנת שניל יוכל לכתוב אותם.

לנון ופיט שוטון ב 67

לנון שואל, “איך הייתם מתארים בחורה חכמה..?” וכנראה מכוון ליוקו. דרק טיילור נזכר במשפט ליברפולי שהיה אומר אביו she’s not a girl who misses much. ניל רשם. דרק ממשיך ומספר לחבר’ה על מקרה מוזר בו הוא ואשתו פגשו בחופשה בחור בפאב מקומי שסיפר להם שכשהוא מתנה אהבים עם חברתו הוא נוהג לשים כפפות מעור. (!!?!!). ניל רשם. לנון מזקק מאוחר יותר את הסיפור לשורה She’s well acquainted with the touch of the velvet hand. דרק נזכר בעוד סיפור שקרא הפעם בעתון, על בחור שנעצר על כך שהיה מרכיב מראות על גבי המגפיים שלו כדי להציץ מתחת לחצאיות של בחורות. ניל רשם. לנון מזקק: The man in the crowd with the multicolored mirrors on his hobnail boots וכך טיילור היצירתי מפליג בסיפורים שהופכים לקולאג’ של דמויות וסיטואציות שונות על ידי לנון.

כשלנון מסיים לכתוב את השיר המורכב הזה, זמן סיום ההקלטות לאלבום הלבן כמעט ומגיע – ליתר דיוק 3 שבועות לסיום.

ה 23 בספטמבר מוקדש כולו להקלטת השיר. המפיק בפועל בסשנים עבור השיר היה כריס תומס שמחפה על העדרו של ג’ורג’ מרטין שהיה בחופשה. הסשן מתחיל בשעה 7 בערב והביטלס בהרכב מלא ונדיר להקלטות האלבום הלבן, מבצעים 45 טייקים לשיר ששמו הזמני Happiness Is A Warm Gun In Your Hand עד לשעה 3 לפנות בוקר אך ללא תוצאות משביעות רצון. היום שלמחרת נעשה שוב נסיון להקליט את השיר ושוב הוא מוקדש כולו להקלטתו. בין 7 בערב ל 2 לפנות בוקר מוקלטים 25 טייקים נוספים. (46 – 70). כמות הטייקים הגדולה והקושי להקליט את השיר נבעו משינוי המקצבים והמעברים בשיר שקל היה לטעות בהם. לבסוף הוחלט שטייק 53 הוא הטוב ביותר אך החלק האחרון של השיר היה טוב יותר בטייק 65.

ג’ון ויוקו באולפן בהקלטות האלבום הלבן

למחרת, ב 25 בספטמבר, מתבצע החיבור בין 2 הטייקים ומלאכת הקלטת התוספות על גבי המיקס שנוצר מתחילה. לנון מקליט את הקולות הראשיים ואחר כך נעזר בפול וג’ורג’ בהקלטת קולות הרקע הדוואפיים. מקרטני מוסיף עוד בס, ג’ורג’ מוסיף עוד גיטרה חשמלית, רינגו מוסיף נגינה על ההייהאט בתופים וטמבורין. עוד כלים שהתווספו היו נגינת פסנתר של מקרטני שהוסיף גם נגינת טובה ולנון באורגן. הכלים הללו מורדים מהמיקס הסופי שנעשה כבר באותו הלילה.

עוד שינוי של הרגע האחרון שנעשה במיקס היה השתקת קולו של לנון ששר את הקטע של I need a fix יחד עם סולו הגיטרה של הריסון.

תוכלו להאזין כאן לכלים הנוספים שהוקלטו והורדו אחר כך מבודדים

וזהו המיקס שמכיל בו את הכלים שהורדו

מקרטני שהיה נלהב ביותר מהתוצאה שהושגה הגיע הביתה שטוף אדרנלין והתפאר בפני לינדה חברתו הטרייה שלא מזמן עברה לגור איתו בביתו שבלונדון שזהו השיר הטוב ביותר שהביטלס הקליטו עבור האלבום החדש.

במה נקנח ?

הנה גרסה מיוחדת של U2 ל Happiness Is A Warm Gun שהם הקליטו כביסייד ב 1997 ואל תשכחו, אושר הוא פנקייק חם.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page