top of page

האלבום George Harrison מ 1979

עודכן: 19 ביוני 2023

ב 1978, ג’ורג’ הריסון בתקופה מדהימה בחייו. הוא חגג 35, מאחוריו חברות בלהקה הגדולה בעולם – הביטלס, אלבום סולו משולש שקצר שבחים מקיר לקיר ועכשיו גם קן משפחתי חדש וחמים שבנה עם אוליביה טרינידד אריאס שנושאת ברחמה את יורש העצר הראשון לבית הריסון. אידיליה.

התקופה הקשה של סיבוב ההופעות של Dark Horse היתה כבר מאחוריו כשממנה הוא יצא בשן ועין כשהוא נשבע שלא יופיע יותר (לפחות עד 1991). על התקופה הזו תוכלו לקרוא בפוסט על שיר הכריסמס דינג דונג שיצא באותה תקופה.

אצל הריסון שכשהתותחים שקטים אז אין מוזה, ואכן הוא איפסן מעט את קריירת המוזיקה שלו בשנים האלו. את ההקלטות לאלבום האולפן האחרון שלו Thirty Three & 1/3 הראשון לצאת בלייבל העצמאי שלו Dark Horse, הוא סיים בספטמבר 76 כשהאלבום עצמו השתחרר בנובמבר. למעשה עד לתחילת 1978 הריסון לא הקליט מוזיקה חדשה ומתעסק יותר בבניית הפרק החדש בחייו האישים, ועיסוק בתחביבים חדשים שרכש.

האחד הקמת חברת להפקת סרטים בשם HandMade Films כדי להפיק את הסרט בריאן כוכב עליון של מונטי פייתון והשני מכוניות מירוץ.

בין לבין הוא כתב ושרבט שירים.

בפברואר 1977, הריסון נמצא בגרמניה לצורך קידום האלבום Thirty Three & 1/3 והתארח בכמה תכניות טלויזה.

ב 2 בפברואר הוא התארח בתכנית הגרמנית Disco עם This Song מתוך האלבום.

למחרת, הוא התראיין עבור התכנית Countdown. המראיין שאל: “עכשיו כשנפתרו הבעיות העיסקיות של הביטלס, הדרך היא קצרה לאיחוד. האם זה נכון ?”

הריסון המפוייס ענה: “אמנם נשארו עניינים עיסקיים מועטים לפתור אבל ישנם עוד דברים. פיסית כל אחד מאיתנו במקום אחר עכשיו ואנחנו כבר לא מבלים זמן יחדיו. זאת הבעיה. מצטרך עכשיו להכיר אחד את השני מחדש. כל אחד בחייו הוא, הרעיון להתאחד נשמע לא קל.”

תוכלו לצפות בתכנית המלאה כאן:

הוא מצא זמן להופעת אורח בסרט הסאטירי קומי The Rutles – All You Need Is Cash שהתבסס על הביטלס.

סרט הסאטירה The Rutles

בקטע הבא תוכלו לצפות בג’ורג’ מופיע כמראיין שעמד מחוץ למשרדי Rutle Corps (המקבילה ל Apple Corps) ושואל את נציג הלהקה (המקביל לדרק טיילור) האם המצב קשה כפי שאומרים – הוא כמובן מכחיש הכל כשברקע אנשים גונבים ציוד מהמשרדים כסאטירה על פזרנות הביטלס בהקמת אפל. לבסוף גם נלקח המיקרופון מידיו של המראיין ג’ורג’.

בשנה הקודמת הריסון החל לטפח את תחביב המרוצים וצפה בכמה תחרויות פורמולה 1 בהם התרועע עם נהגי מרוצים מפורסמים כמו ג’יימס האנט ופטריק דפיילר. ב 25 בינואר 1978 התארח ג’ורג’ בתכנית This is your life (סוג של ‘חיים שכאלה’) שהוקדשה לחברו נהג המירוצים בארי שין.

הוא סיפר: “במהלך 1977 הלכתי להמון תחריות פורמולה 1 ולא כתבתי שירים בכלל. התחלתי להרגיש אשם שכל האנשים בתחרויות פונים אליי כג’ורג’ המוזיקאי. אבל בזמן שהם מבדרים אותי אני בכלל לא עבדתי”.

הרפתקאות המרוצים של ג’ורג’

במרץ 1978 מגיע הדיגדוג והרצון להקליט מוזיקה חדשה. הריסון שבאמתחתו השירים שכתב בהפסקה הארוכה יחסית הזו, אוסף נגנים ומתחיל להקליט באולפן הפרטי שלו בפרייר פארק. בצוות הנגנים שגיבש היו אנדי נימארק בתופים ,ווילי וויקס בבס, ניל לרסן בפסנתר וסטיב ווינווד שזכור בעיקר מלהקת The Spencer Davis Group שבא לתרום באורגן וקולות. על מלאכת ההפקה הופקד גארי רייט.

גארי רייט וג’ורג’ כבר שיתפו פעולה. הוא ניגן בפסנתר באלבום המופת של הריסון All Things Must Pass. כאן תוכלו לראות את גארי רייט כסולן של להקת Wonder Wheel שמופיעים במופע של דיק קאבט ב 1971 ביחד עם ג’ורג’ הריסון שהחזיר טובה והצטרף לבמה.

קצת לפני כן, בפברואר 1978 מבלה הריסון בחופשה עם אוליביה חברתו ההרה באי מאווי שבהוואי. מנגינה שהיתה איתו כחצי שנה, מוצאת מילים דווקא שם בהוואי. על השיר Love Comes To Everyone אמר ג’ורג’: “המילים אופטימיות מאוד…”.

בהוואי פברואר 1978

“זה לוקח זמן, אבל האהבה מגיעה לכל אחד…”, כתב ג’ורג’ בשיר וכנראה על עצמו שלאחר סיבוב אהבה כושל, מצא את אוליביה. זהו השיר שיפתח את האלבום הבא של הריסון, אלבום השמחה האופטימיות והרוך של הריסון ובמידה מסויימת גם אלבום ההשלמה והחיבוק את היותו ביטל. בהקלטה אגב מנגן בגיטרות אחד, אריק קלפטון שמו.

לא סתם משלים הריסון עם עברו הביטלסי, Not Guilty מימי האלבום הלבן אותו אחד שניסה להכניס לאלבום המופתי ההוא אך הביטלס התייאשו מהנסיונות להקליטו, עושה דרכו אחר כבוד לאלבום ההשלמה והפיוס של הריסון – כמו לסגור מעגל עם השדים הישנים.

על השיר כתב הריסון באוטביגרפיה שלו I Me Mine: “השקיעות בהוואי היו מרהיבות עם הליוייתנים שקיפצו באוקיינוס – הכל היה נפלא ואז ערב אחד כשהסתובבתי הגיח לו ירח מלא כשהשמש שקעה. והנה מגיע הירח…”

על הירח הוא כתב בשיר: “הוא נראה כמו אח קטן לשמש או אמא לכל הכוכבים שבשמיים…”

לפי כתב היד עליו כתב את מילות השיר, השיר נכתב סביב יום הולדתו ה 35 של ג’ורג’ ב 25 בפברואר 1978. הזמרת סטיבי ניקס שהיתה חברה בפליטווד מק טענה כי היתה בהוואי יחד עם הזוג ואף תרמה מילים לשיר. קרדיט לכתיבה לא ניתן לה אך תוכלו למצוא בתמונות תמונה משותפת של ג’ורג’ ושלה מהוואי בסשן כתיבה משותף.

בהוואי עם סטיבי ניקס

הדף עליו כתב את המילים ל Here Comes the Moon

כאן אפשר להאזין לגרסת דמו שעשה הריסון לשיר:

את Soft-Hearted Hana התחיל ג’ורג’ לכתוב בלוס אנג’לס לאחר פגישה עם חברת התקליטים Warner Brothers החברה שהפיצה את תקליטי הלייבל שלו Dark Horse. בפגישה מביע טד טמפלמן, אחד המפיקים שישב בפגישה, את הערכתו על השיר Deep Blue של הריסון שהיה בי סייד לסינגל Bangla Desh ב 1971.

אותו מפיק עודד את הריסון לכתוב עוד שיר באותו סגנון. כבר באותו הערב החל הריסון לכתוב שיר באותו הסגנון רק קצת יותר עליז מ Deep Blue. את העבודה על השיר השלים ג’ורג’ בהאנה שבהוואי.

הוא סיפר: “ניסיתי לכתוב את המילים אבל זה לא היה קל. לבסוף כתבתי קצת מילים מוזרות ומשוגעות, הם קשורות להאנה במאווי שבהוואי שם לקחתי איזו ‘פטריית קסם’ והמילים הם על החוויה הזו”.

בתחילת השיר שילב הריסון קולות מהפאב המקומי בו נהג לבלות ליד ביתו. “אכלתי זאת ומיד יכלתי לראותך וברגע בו צרכתי אותו הרגשתי כל כך רחוק מהקרקע עליה עמדתי”

שיר שג’ורג’ לא היה שלם לגביו נקרא Blow Away. את השיר כתב ג’ורג’ כחלק מתחושת פרנויה בה הרגיש כי הוא מתייבש מבחינה אומנותית וניסה להוכיח לעצמו כי הוא יכול לכתוב שיר פופ קליט.

הוא סיפר: “היו לנו נזילות בגג בבית כי אחד הצינורות נסתם ואני פשוט יצאתי מדעתי בגלל זה כי היה גשם שוטף בחוץ. הבעיה מתחילה כשאתה נצמד לבעיות ואז המוח חושב יותר מדי, יכלתי לעשות ככה וככה – הכל בולשיט. חשבתי – אני לא חייב להרגיש ככה. אני אוהב את כולם וזה כל מה שאתה אמור לעשות – להפיץ את האהבה”.

וכך כתב ג’ורג’ בשיר:

All I got to do is to love you All I got to be is, be happy

השיר ייבחר להיות הסינגל הראשון מהאלבום העתידי.

במהלך השתתפותו כצופה במירוצי מכוניות, לא פעם נשאל ג’ורג’ האם הוא מתכוון לכתוב שיר על הנושא של מירוצי מכוניות. ואכן Faster נכתב בהשראתם.

“זה שיר על אתגרים. את הכותרת לקחתי מספרו של נהג המרוצים ג’קי סטיוארט וכתבתי את השיר ככה שיתאים לא רק למרוצי מכוניות חוץ מהמילה machinery, אבל ברגע שהכנסנו אפקטים של מרוץ אז לא היה ספק על מה השיר”.

שיר נוסף שנכתב בהוואי היה Dark Sweet Lady שיר שנכתב על פי בקשתה של אוליביה שיכתוב שיר בסגנון ספרדי.

הוא נשמע לי קצת מהוואי וקצת מספרד… “הגברת הכהה והמתוקה שלי את באמת הגעת אלי נתת לי את הכל באמת התאהבתי…”

ב”כהה” מדגיש ג’ורג’ את השינוי לא רק במראה של אוליביה מול פאטי אלא גם במהות היחסים.

השיר Your Love Is Forever המקסים התחיל כמנגינה על הגיטרה אבל לא היו לג’ורג’ מילים.

“לא הייתי בטוח מה המילים צריכות להיות ולאן הסיפור הולך. במקרה הזה המנגינה היתה טובה ורציתי מילים מצויינות עבורה. “

“אלו ימים מושלמים כמו גן עדן כאן אבל בניגוד לקיץ שבא והלך האהבה שלך היא לנצח…”

הגיטרה בשיר היתה מכוונת בצורה פתוחה – הכוונה היא לכך שהגיטרה מכוונת לאקורד מסויים מראש ללא כל איצבוע על צוואר הגיטרה – במקרה זה לאקורד D.

וכך נשמע השיר הנפלא הזה

את Soft Touch כתב הריסון בחופשה אחרת באיי הבתולה עוד בתקופת כתיבת השירים לאלבום הקודם Thirty Three & 1/3.

“הכל היה מאוד פשוט והמילים משקפות את כל מה שעברתי באיים…הרוח,הבריזה הקרירה, עצי הדקל והירח שזרח…” “עינייך מאירות מעומק נשמתך מקובעות על ידי הקסם שלהם, שולטים עליי אהבה כה מתוקה כשהים רחב נתפס על ידי גלייך נמשך לצידך…”.

את המנגינה פיתח הריסון מהאזנה לשיר ישן שלו בשם Run of the mill מאלבומו המשולש מ 1970.

“פשוט ניגנתי את המנגינה של קרן היער בשיר על הגיטרה…”.

וזו התוצאה היפה

את השיר האחרון באלבום If You Believe, כתב הריסון עם מפיק האלבום גארי רייט בערב ראש השנה של 1978.

“גארי ניגן לי קטע שהיה לו ושאל אם אוכל לעשות עם זה משהו. באותו ערב כבר היה לנו שיר ואת המילים כתבתי בהוואי”.

האלבום הוקלט מחודש מרץ 1978 ועד לאוקטובר באותה שנה.

ג'ורג' באולפן

עם מפיק האלבום גארי רייט

ב 1 באוגוסט, מפסיק הריסון את ההקלטות כדי לחזות בלידת בנו הבכור והיחיד דאהני וכחודש לאחר מכן ב 2 בספטמבר, נשא הריסון את אוליביה להיות לו לאישה.

מפיקים תינוק חדש

האלבום יצא לאוויר העולם תחת הכותרת הגנרית George Harrison ב 20 בפברואר 1979 כשמקדים אותו בשבוע הסינגל Blow Away מלווה בקליפ.

האלבום הרך והסינגל המתקתק לא ריגשו את המצעדים שהיו בעיצומה של מהפכת הפאנק וזאת למרות ביקורות שהיללו את האלבום ואף הכתירו אותו כהטוב ביותר מאז All Things Must Pass.

ב 20 לאפריל יוצא הסינגל השני Love Comes To Everyone ו ב 13 ביולי הסינגל Faster מלווה בקליפ גם כן.

בראיון נהדר לחדשות CBS ב 14 בפברואר 1979 שנערך לקראת יציאת האלבום אמר ג’ורג’: “החיים שלי כבר שונים, אני נהנה להגיע הביתה ולהיות עם המשפחה. עברנו כזה טירוף בזמנו עם הביטלס ואני כבר שבע מזה. אי אפשר להמשיך לחיות בעבר למרות שאנחנו מלאי תודה על האושר שהם גרמו”.

המראיין שואל: “הם..? אתה מתכוון אנחנו..” ג’ורג’ הסרקסטי עונה: “אתה לא היית בביטלס נכון..?”

בראיון המלא אפשר לצפות כאן:


bottom of page