top of page

Dear Prudence

עודכן: 31 באוק׳ 2022

היום נמשיך את סאגת עזיבתו של רינגו סטאר את הלהקה, אי שם ב 22 באוגוסט 1968 וההשפעות שלה על הקלטת האלבום הלבן.

תקציר הפרק הקודם: מקרטני שלחץ קצת יותר מדי, דוחף את רינגו לקצה והשני מחליט לנטוש את הלהקה לאלתר. הוא טס עם משפחתו לסרדיניה ומשם יוצא לו לשייט תענוגות במזרח התיכון ביאכטה של פיטר סלרס ידידו. בינתיים באנגליה באולפני אבי רואד, הביטלס הנותרים ממשיכים לעבוד על האלבום הלבן והתוצר הראשון ללא מגע אצבעותיו ענודות הטבעות של רינגו הוא Back in the USSR.

היום נהיה עם התוצר השני של הלהקה באלבום הלבן שלא קיבל את טיפולו המסור של רינגו והוא השיר הנפלא של ג’ון Dear Prudence. בסביבות החודש מרץ, כתב ג’ון את השיר ברישיקש שבהודו. הוא חיבר אותו כמו את יתר השירים על גיטרת המרטין האקוסטית שהביא עמו למחנה. גם בשיר הזה, עשה ג’ון שימוש בשיטת הפריטה שדיברנו והזכרנו לא מעט. סגנון פריטה פולקי ייחודי שלמד ג’ון מהמבצע הבריטי דונבן, אתו כתב את Julia ואת הפתיחה של Happiness is a Warm Gun.

חברה נוספת במחנה המהרישי, הייתה העלמה פרודנס פארו שעל פי שם משפחתה בטח ניחשתם שהיא קשורה איכשהו לשחקנית הנודעת מיה פארו ואכן, פרודנס בת ה 19, מגיעה למחנה יחד עם אחיה פיליפ ואחותה הגדולה השחקנית מיה פארו (שעל פי הספקולציות, אחראית ל Sexy Sadie שכתב ג’ון שכנראה הוקסם מצמד האחיות). למרות הליווי המשפחתי של אחותה הגדולה, בכל זאת נשאלת השאלה מה עשתה שם בחורה בת 19 בין המהרישי וכל הסלבים שהסתובבו שם.

היא הסבירה: “עשיתי מדיטציה מאז 1966 וניסיתי להצטרף למחנה כבר ב 1967, אז בשבילי זה היה כמו חלום שהתגשם. להיות שם היה הדבר החשוב ביותר בעולם עבורי. הייתי מאוד ממוקדת במדיטציה שם ככל שיכלתי, כך שיהיה לי מספיק ניסיון על מנת ללמד מדיטציה בעצמי. תמיד מיהרתי ישר בחזרה לחדר שלי אחרי הרצאות וארוחות, כך שאוכל לעשות מדיטציה. זה היה כל כך מרתק עבורי. ג’ון, ג’ורג’ ופול רצו לשבת לג’מג’ם ולהנות, ואני תמיד עפתי בחזרה לחדרי… השיר שג’ון כתב פשוט קרא לי, “צאי החוצה ונגני אתנו. בואי ליהנות”.

פרודנס פארו מתרגלת יוגה יחד עם סוואמי סאטצ’לדאנדה ב 24 בנובמבר 1967

לנון לא סתם כתב את שיר העידוד הזה עבור פרודנס. ההתמדה במדיטציה הביאה אותה למצב נפשי מוזר. היא הסתובבה חיוורת מאוד וזיהתה אך ורק את המהרישי. כולם במחנה החלו להיות מודאגים והמהרישי אף ציוות לה אחות שתשגיח עליה. בשלב מסוים היא ננעלה בחדרה בבניין בו לנו גם הביטלס ולא יצאה ממנו כמה ימים.

ג’ון הסביר: “בשלב מסוים בחרו בי ובג’ורג’ לנסות ולהוציא אותה כי היא בטחה בנו. הוצאנו אותה מהבית – היא הייתה נעולה בתוכו שלושה שבועות ולא יצאה. היא ניסתה למצוא את אלוהים מהר יותר מכל אדם אחר. זו הייתה התחרות במחנה של המהרישי: מי יהיה קוסמי ראשון. מה שלא ידעתי אז הוא שאני כבר קוסמי…”.

את השיר סיים ג’ון במחנה והכניס אליו את המוטיבים הרוחניים שספג שם: עיניים עצומות כמו במדיטציה, הטבע בחוץ, השמש שלמעלה יחד עם השמיים הכחולים, העננים שמסתדרים להם בשרשרת של חרציות וכמובן הציפורים ששרות רוחניות: “את חלק מהכל…“.

פרודנס פארו הברונטית לימינו של רינגו – ברישיקש

הם חוזרים מהודו ומתכנסים בביתו של ג’ורג’ ב 28-29 במאי עם מכונת הקלטה של 4 ערוצים על מנת לעשות מעבר על מלאי השירים שכתבו ולברור ממנו שירים עבור האלבום החדש אותו הם מתעדים להקליט. כבר למחרת ב 30 במאי, נערך סשן ההקלטות הראשון עבור האלבום באולפני EMI.

בביתו של ג’ורג’ מוקלט גם הדמו היפה עבור Dear Prudence בו שר ומנגן לנון מוכפל הקול לבדו. בסופו של הקטע נושא לנון נאום הסבר קטן:

“איש לא ידע כי במוקדם או במאוחר היא תהיה מטורפת לחלוטין תחת חסותו של המהרישי מאהש יוגי. כל האנשים סביבה היו מאוד מודאגים מהילדה הזו כי היא הייתה יצאה מדעתה. אז שרנו לה”.


בפוסט על Back in the USSR רינגו כאמור עזב ביום ההקלטות ב 22 באוגוסט. ההקלטות ל USSR הסתיימו יום אחר כך ב 23 באוגוסט. רינגו חזר ב 3 בספטמבר. יום למחרת ב 24 באוגוסט, היום השלישי של הביטלס ללא רינגו, התארחו יוקו וג’ון בתכנית האירוח החדשה של דיויד פרוסט Frost On Saturday. לשניים הייתה זו הפעם הראשונה בה הם מתארחים בתכנית טלוויזיה כזוג ורוב השיחה התמקדה בתערוכה המשותפת שלהם שנקראה You Are Here ועל הדרך בה נפגשו. שום מילה על המשבר שפוקד את להקת האם.

יוקו וג’ון ב 24 באוגוסט בתכנית האירוח החדשה של דיוייד פרוסט

יום למחרת ב 26 באוגוסט, היום הרביעי להעדרו של רינגו מהלהקה, משתחרר הסינגל הבא של הביטלס Hey Jude בארה”ב (הוא יצא ב 30 באוגוסט בבריטניה) כשבצדו השני השיר Revolution.

הביטלס בהרכב החסר נפגשים שוב באולפן ב 28 באוגוסט, הפעם באולפני טרידנט שבלונדון – זהו היום השישי שלהם ללא מתופף בלהקה. השיר היחידי בו מתמקדים שלושת החברים הוא Dear Prudence. הם מקליטים במכונת ההקלטה החדישה של אולפני טרידנט בעלת שמונה הערוצים, מה שאפשר להם מרחב תמרון ולכן הם עבדו לאט ומתודי והקליטו כל ערוץ בנפרד, וזאת בניגוד לשיטת ה”טייקים” המקובלת בה כולם מנגנים ומקליטים יחד עד לתוצאה הרצויה – לכן נרשם בעצם רק טייק 1 לשיר באותו היום.



לנון ניגן את הפריטה הבלוזית שלמד מדונבן על גיטרה חשמלית, הריסון ניגן גם הוא בחשמלית מובילה ומקרטני הלם בתופים. בואו נתעכב רגע על תיפופו הבוסרי של מקרטני בקטע הזה. איאן מקדונלד מחבר הספר הנחשב Revolution in the head כתב כך: “זהו הקטע השני שהקליטה החבורה בהעדרו של סטאר. כשהוא ממלא את מקומו, מקרטני לא יציב בחצי הראשון של השיר ועבודת ההיי האט שלו דיי נוקשה, אבל המילוי לאורך הקטע האחרון מביא את הביצוע שלו לשיא קתרטי”. הוא צודק. אין פעם שלא התרגשתי כשהקשבתי לקטע הזה, לא משנה באיזה מיקס.

בקטע הבא תוכלו להתרשם מעבודת התופים של מקרטני


ג’ון הכפיל את קטע הפריטה על הגיטרה החשמלית וג’ורג’ הוסיף עוד קטע של גיטרה מובילה בסגנון הודי שלדעתו של מקדונלד הוא ה “המרכיב העשיר ביותר” בסידור המוסיקלי של השיר. הפעם האחרונה שהשתמש הריסון במוטיב הודי בשיר של הביטלס הייתה ב The Inner Light חצי שנה קודם לכן.

כל הקלטה כזו לוקחת כמה ניסיונות והחברים שהגיעו בשעה 5 אחה”צ לאולפנים מוצאים את עצמם עדיין מקליטים בשעה 7 בבוקר ונאלצים לעזוב. למחרת ב 7 בערב הם חוזרים וממשיכים לעבוד על השיר – אזכיר שזהו ה 29 באוגוסט – היום השביעי להיעדרותו של רינגו. בשצף קצף הם מסתערים על העבודה וג’ון מקליט את הקולות הראשיים ומכפיל אותם. בבונוסים שיצאו ממש עכשיו בגרסה המורחבת לאלבום הלבן אפשר לשמוע את הגרסה העירומה לשיר שמכילה את לנון והריסון בגיטרות ומקרטני בתופים יחד עם קולו של ג’ון.


פול מוסיף את טרק הבס ועכשיו הגיע תורם של קולות הרקע ואורחים שנמצאים באולפן מגויסים גם הם לעזרה עבור המשימה. תורמים קולות רקע ומחיאות כפיים: ג’ון מקרטני, בן דוד של פול שמבקר באולפנים, מל אוונס וג’קי לומקס האמן החדש שהחתימה חברת אפל. העבודה על השיר לאותו היום מסתיימת ב 6 בבוקר.


הריסון עם ג’קי לומקס



מקרטני עם ג’קי לומקס

למחרת ה 30 באוגוסט, היום השמיני להיעדרותו של המכה בתוף של הביטלס, הם חוזרים לסיים את מה שהתחילו. פול מוסיף פסנתר וכשהוא רואה חצוצרת פלוגלהורן מונחת באולפן הוא משתמש בה עבור קטע הגשר בשיר שבאמת קשה מאוד לשמוע וצריך לא מעט דמיון מודרך (דקה ארבעים לערך). ביום המיוחד הזה, הביטלס בהרכב החסר מסיימים את העבודה על השיר היפה הזה. מדוע יום מיוחד ? ביום זה חגגה חברת אפל את יציאתם של לא פחות מ 4 סינגלים ראשונים בבריטניה: הסינגל Hey Jude, סינגל הבכורה של מרי הופקין Those Were the Days, הסינגל שכתב והפיק מקרטני ל Black Dyke Mills Band בשם Thingumybob, וסינגל הבכורה של ג’קי לומקס באפל, Sour Milk Sea. הפגישה הבאה נערכת ב 3 בספטמבר ובה מתאחדים כל ארבעת הביטלס באולפני אבי רואד על מנת להקליט את יצירת המופת של ג’ורג’ הריסון While My Guitar Gently Weeps.

אסיים את הפוסט הזה עם גרסתה המקסימה של אלאניס מוריסט לשיר שבוצעה ב 2001 במסגרת ה A Night for John Lennon’s Words and Music שמוכר בזכות הביצועים של שון לנון ל This Boy ו Julia.


34 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page